mommy
thilasmos
toketos
mycare - φροντίδα
athome
arkoudos
nanny - επιλέγοντας νταντάδες
ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ ΥΓΕΙΑ

To σώμα σου μετά την εγκυμοσύνη

July 5, 2019

author:

Mommy.gr

To σώμα σου μετά την εγκυμοσύνη

Πώς θα αισθάνομαι μετά την γέννηση του μωρού μου;

Η γέννηση του μωρού είναι ένα αξιοθαύμαστο επίτευγμα, και η κάθε μητέρα το βιώνει τον αντίκτυπο της με τον δικό της τρόπο. Μπορεί να νιώθεις ταλαιπωρημένη, κουρασμένη, απογοητευμένη ακόμα και θλιμμένη. Κατά πάσα πιθανότητα, πονάς αν έχεις κόψιμο στην περιοχή ανάμεσα στον κόλπο και τον πρωκτό, ή αν αναρρώνεις από μια καισαρική τομή. Αλλιώς, μπορεί να αισθάνεσαι σε επαγρύπνηση, χαρούμενη, με σωματική και συναισθηματική πληρότητα.
Όπως και να αισθάνεσαι, να μην ξεχνάς ότι είσαι σε φάση που επανέρχεσαι από μια τεράστια σωματική και συναισθηματική αναστάτωση. Να είσαι γενναιόδωρη με τον εαυτό σου, αφήνοντας τον χρόνο να σου επιστρέψει την δύναμή σου πίσω. Με πολύ ξεκούραση και υποστήριξη, θα επανέλθεις σύντομα.

Πώς θα αλλάξει το σώμα μου μετά την γέννηση;

Το σώμα σου αφιέρωσε μήνες να τρέφει και να αναπτύσσει το μωρό σου. Τώρα, όλες οι αλλαγές που συνέβησαν για να φέρουν το μωρό στον κόσμο είναι αναστρέφονται απότομα.
Αιμορραγία (Lochia)
Είτε γέννησες κολπικά, είτε με καισαρική, θα έχεις κάποια κολπική αιμορραγία. Τα υγρά είναι κόκκινα αρχικά, μετά γίνονται πιο σκούρα και στο τέλος κίτρινα προς λευκά. Όσο περισσότερο ξεκουράζεσαι, τόσο πιο ελαφριά θα είναι τα συμπτώματα της λοχείας.
Πόνοι
Η μήτρα σου επανέρχεται στο κανονικό της μέγεθος και στην θέση της, οπότε ίσως αισθάνεσαι κάποιους πόνους. Οι πόνοι δίνουν την αίσθηση ήπιων συστολών και συχνά τις νιώθεις κατά την διάρκεια του θηλασμού. Αυτό οφείλεται στην έκκριση της ορμόνης ωκυτοκίνης, η οποία είναι υπεύθυνη για ερυθρότερη και εντονότερη αιμορραγία.
Πυελικό έδαφος
Ο κόλπος σου θα επανέλθει σταδιακά στην παλιά του φόρμα. Το πυελικό έδαφος, παρ’ όλο που σε ενοχλεί, θα επανέλθει σχεδόν στην συνηθισμένη του μορφή. Μπορείς να επιταχύνεις την επαναφορά αυτή, κάνοντας τακτικές ασκήσεις για το πυελικό έδαφος, όσο πιο συχνά γίνεται, μετά την γέννηση του μωρού.
Αν νιώθεις ενοχλήσεις, μην ανησυχείς, καθώς σύντομα θα αισθάνεσαι καλύτερα. Εκδορές και μικρά σχισίματα στον τράχηλο της μήτρας, στον κόλπο και το περινέο θα επουλωθούν σύντομα. Η περινεοτομή ίσως χρειαστεί αρκετό διάστημα για να επουλωθεί. Και η τομή μπορεί να πονάει για λίγες ημέρες ή εβδομάδες.
Αν κάνεις τις ασκήσεις πυελικού εδάφους θα μειώσεις το οίδημα και θα επιταχύνεις την επούλωση του περινέου. Μπορείς να πάρεις παρακεταμόλη και να εφαρμόσεις κρέμες στην περιοχή για να ανακουφίσεις τους πόνους και το πρήξιμο. Αν αισθάνεσαι ότι κάτι δνε πάει καλά με την ανάρρωσή σου, συμβουλέυσου τον γιατρό σου.
Στήθος
Μετά την γέννα, το στήθος είναι μαλακό, καθώς περιέχει μόνο λίγο πρωτόγαλα. Αυτό είναι πλούσιο, κρεμώδες γάλα, πλούσιο σε αντισώματα που βοηθούν το βρέφος να προστατευτεί από τις λοιμώξεις. Μετά από λίγες ημέρες, οι μαστοί ξεκινούν να παράγουν γάλα και ίσως τους νιώθεις πρησμένους.
Αρχικά, οι ρώγες σου είναι πολύ ευαίσθητες, και θα αισθάνεσαι άβολα κατά τα πρώτα 10 περίπου δευτερόλεπτα του θηλασμού. Αυτό το φαινόμενο συνήθως εξασθενεί μετά την πέμπτη ημέρα. Δες εδώ την τεχνική του θηλασμού.

Πόσο θα μου πάρει να χάσω τα επιπλέον κιλά;

Τις πρώτες ημέρες μετά τη γέννα, θα χάσεις γρήγορα βάρος, καθώς τα επιπλέον υγρά που υπήρχαν στον οργανισμό σου κατά την τελευταία φάση της εγκυμοσύνης θα αποβληθούν με τα ούρα και τον ιδρώτα. Θα χάσεις κι άλλο βάρος καθώς η ποσότητα του αίματος που κυκλοφορεί στον οργανισμό σου επιστρέφει σε φυσιολογικά επίπεδα και καθώς η μήτρα επανέρχεται σε μικρότερο μέγεθος. Όμως, αφού γίνουν αυτά, ο ρυθμός απώλειας βάρους τείνει να πέφτει.
Μην απογοητευτείς αν το σώμα σου δεν επανέλθει στην κατάσταση που ήταν πριν την εγκυμοσύνη άμεσα. Εξ’άλλου αυτό συμβαίνει πολύ σπάνια. Το σώμα σου πέρασε μέσα από τις διαδικασίες της εγκυμοσύνης και του τοκετού και θα χρειαστεί χρόνο για να επανέλθει. Το επιπλέον λίπος ίσως παραμείνει, επειδή η φύση έχει προβλέψει να αποθηκεύεται για να έχεις ενέργεια για τον θηλασμό.
Θα σου πάρει λοιπόν χρόνο να αποβάλεις τα κιλά της εγκυμοσύνης. Η κοιλιά σου μπορεί να είναι κάπως πλαδαρή και ρυτιδωμένη και η μέση σου ανύπαρκτη για την ώρα. Όμως υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνεις για να βοηθήσεις την κατάσταση.
Ξεκίνα εξασκώντας ήπια τους μύες του πυελικού εδάφους και τους κοιλιακούς. Αν ξεκινήσεις αυτές τις ασκήσεις έγκαιρα θα σε βοηθήσουν να ξαναβρείς την φόρμα σου και θα μειώσουν τις πιθανότητες οσφυαλγίας. Δες εδώ πότε
Η υγιεινή διατροφή και η τακτική άσκηση, όπως το περπάτημα ή κάποιο τμήμα γυμναστικής για νέες μητέρες, θα σε βοηθήσει να χάσεις το βάρος. Σε κάποιο διάστημα και με λίγη αποφασιστικότητα, θα έχεις πίσω το σώμα σου.

Για ποιους λόγους μπορεί να πάρει μεγαλύτερο διάστημα η ανάρρωση;

Ίσως να υπάρχουν κάποια σημεία που θα πάρει περισσότερο χρόνο να διορθωθούν:
– Οι αιμορροϊδες θα εξαφανιστούν σταδιακά, χωρίς θεραπεία, όμως ενημέρωσε τον γιατρό σου αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Ίσως σου συνταγογραφήσει κάποια αλοιφή ή κάποιο υπόθετο. Να καταναλώνεις τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες, όπως άγριο ρύζι και να πίνεις άφθονα υγρά.
– Οι ραγάδες στο στήθος, την κοιλιά και τους μηρούς.
– Η απώλεια μαλλιών. Κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης τα μαλλιά σου ίσως να έγιναν πιο γερά και πιο πλούσια, καθώς οι ορμόνες απέτρεπαν την συνηθισμένη τριχόπτωση. Όμως καθώς οι ορμόνες αυτές σταματούν να υπάρχουν, ίσως αρχίσεις να χάνεις τα μαλλιά που απέκτησες στην εγκυμοσύνη. Μην ανησυχείς, τα μαλλιά σου θα καταλήξουν όπως ήταν.
– Αν έκανες καισαρική τομή, είναι πιθανό να πονάς και να αισθάνεσαι άβολα στις κινήσεις σου το πρώτο διάστημα. Παρ’ όλα αυτά, να προσπαθείς να κινείσαι όσο συχνότερα μπορείς. Έτσι θα αναρρώσεις ταχύτερα και θα αποφύγεις τις θρομβώσεις.
Καθώς τα επίπεδα της ορμόνης προγεστερόνης πέφτουν στον οργανισμό σου, η τόνωση των μυών σε ολόκληρο το σώμα σου βελτιώνεται. Οι ορμόνες της εγκυμοσύνης μπορεί να εξακολουθήσουν να επηρεάζουν τις αρθρώσεις σου για περισσότερους από 6 μήνες μετά την γέννα, οπότε συνέχισε να ασκείσαι ήπια για λίγους μήνες.

ss_101505918_wΠώς θα νιώθω λίγους μήνες μετά την γέννηση;

Θα πρέπει να κάνεις ένα τσεκ απ περίπου έξι εβδομάδες μετά τη γέννα. Με το γιατρό θα συζητήσετε για το πως είσαι σωματικά και συναισθηματικά, ώστε να επιβεβαιωθεί ότι επανέρχεσαι κανονικά. Αν αντιμετωπίζεις προβλήματα όπως πόνο στις τομές, ή ενοχλήσεις κατά την σεξουαλική επαφή, μην υποφέρεις σιωπηλά. Ζήτα την βοήθεια του γιατρού σου.
Με λίγη προσοχή στην στάση του σώματος και λίγη ήπια γυμναστική, οι κοιλιακοί μύες θα ανακτήσουν σταδιακά την τόνωσή τους. Κανε ασκήσεις ενδυνάμωσης των κοιλιακών μυών για τουλάχιστον τρεις μήνες μετά την γέννα.
Συνίσταται να θηλάσεις το μωρό για τουλάχιστον έξι μήνες, για να του δώσεις το καλύτερο ξεκίνημα για την ζωή του. Όταν θα σταματήσεις τον θηλασμό, το στήθος σου θα επανέλθει σχεδόν στο παλιό σχήμα και μέγεθος. Παρ’όλα αυτά, τα μεγάλα στήθη ίσως να μην είναι τόσο στητά όσο παλιά και τα μικρά δεν θα είναι τόσο σφριγηλά. Οι αλλαγές αυτές οφείλονται περισσότερο στην ίδια την εγκυμοσύνη, παρά στον θηλασμό.
Αν δεν θηλάζεις το μωρό, τα επίπεδα της ορμόνης προλακτίνης, η οποία παράγει το γάλα, πέφτουν. Οι μαστοί θα σταματήσουν να παράγουν γάλα και μετά από λίγους μήνες θα επανέλθουν στην αρχική τους κατάσταση.
Το σώμα σου έχει αλλάξει μετά την εγκυμοσύνη και τον τοκετό και θα πρέπει να νιώθεις περήφανη γι’ αυτό. Έφερε εις πέρας την θαυμάσια αποστολή του ερχομού του μωρού σου στον κόσμο.

Originally posted 2014-08-29 09:21:15.