To "άγχος του αποχωρισμού" στη νηπιακή ηλικία
mommy
thilasmos
toketos
mycare - φροντίδα
ΝΗΠΙΟ ΠΑΙΔΙ

To "άγχος του αποχωρισμού" στη νηπιακή ηλικία

August 27, 2018

author:

Mommy.gr

To "άγχος του αποχωρισμού" στη νηπιακή ηλικία

Δεν ήταν πραγματικά υπέροχη η περίοδος που το μωρό σου δεν προτιμούσε οποιονδήποτε άλλον στον πλανήτη εκτός από εσένα, τη μαμά του; Τώρα που το παιδί είναι μεγαλύτερο, όμως, και καταρρέει κάθε φορά που θα κατευθυνθείς προς το μπάνιο χωρίς αυτό, η προσκόλληση του φαντάζει εντελώς βασανιστική. Το παιδί βιώνει το “άγχος του αποχωρισμού”, μια αναπτυξιακή φάση από την οποία περνούν σχεδόν όλα τα παιδιά (μερικές φορές σε περισσότερες από μια φάσεις) κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους. Και, ευτυχώς, δεν είναι μόνιμη.

Γιατί συμβαίνει;

Στην ηλικία περίπου των 6 μηνών, το μωρό αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι είναι ξεχωριστή οντότητα από τη μητέρα, γεγονός που σημαίνει ότι εκείνη θα μπορούσε να το αφήσει. Έχει επίσης πλέον, την ικανότητα της “αναπαραστατικής σκέψης”, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να απεικονίσει αντικείμενα (όπως εσένα) στο μυαλό του, ακόμα και όταν δεν είναι πια ορατά. Καθώς το παιδί διανύει τη νηπιακή ηλικία, μπορεί να έχει μια ισχυρή τάση για ανεξαρτησία, αλλά εξακολουθεί να χρειάζεται την υποστήριξή σου ασταμάτητα. Όλα αυτά μπορούν να οδηγήσουν στο φόβο ότι το έχεις εγκαταλείψει όταν δεν είσαι παρούσα.Είναι ασαφές γιατί ορισμένα παιδιά περνούν αυτή τη φάση με μόλις ένα κλαψούρισμα, ενώ άλλα σχεδόν καταρρέουν. Όποια και αν είναι η αιτία ή η ένταση, το παιδί θα ξεπεράσει αυτή τη φάση σίγουρα. Πότε; Λοιπόν, αυτό είναι δύσκολο να το γνωρίζουμε. Το άγχος του αποχωρισμού μοιάζει με ένα κερί που καεί σε όλη την νηπιακή ηλικία και τείνει να σβήσει προς το τέλος της. Ωστόσο, οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν ότι η περίοδος της έξαρσης εμφανίζεται συνήθως μεταξύ των 18 μηνών και των 2,5 ετών. Στην ηλικία των 3 ετών θα πρέπει να έχει ξεπεραστεί εντελώς. Εν τω μεταξύ, διάβασε εδώ μερικές συμβουλές και κόλπα για να καταστήσεις τις αναχωρήσεις σου λίγο πιο ομαλές.

– Να το αποχαιρετάς όταν φεύγεις

Είναι μια απλή τακτική, αλλά πολλοί γονείς το αγνοούν. Αντίθετα, φοβούμενοι την οργή των μικρών παιδιών τους, προσπαθούν να ξεγλιστρήσουν από το σπίτι, ενώ το ίδιο είναι απασχολημένο με άλλα θέματα. Μεγάλο λάθος! Αυτή η προσέγγιση μπορεί να σε απαλλάσσει από το να βλέπεις τον πόνο του παιδιού, αλλά μπορεί στην πραγματικότητα να κάνει το άγχος του αποχωρισμού του πιο σοβαρό. Αν το παιδί πιστεύει ότι μπορεί να εξαφανίζεσαι ανά πάσα στιγμή χωρίς προειδοποίηση, τότε δεν πρόκειται να σε αφήνει από τα μάτια του. Αυτό ισχύει επίσης και για τις νυχτερινές αναχωρήσεις. Ορισμένοι γονείς προσπαθούν να αποφύγουν την όλη δοκιμασία με την τοποθέτηση του παιδιού για ύπνο πριν από την άφιξη της μπέιμπι σίτερ. Αυτό είναι όλα ωραία και καλά – αν δεν ξυπνήσει. Αλλά αν υποθέσουμε ότι το κάνει, τότε θα είναι έκπληκτο – και πιθανώς τρομοκρατημένο – αν καταλάβει ότι έχεις φύγει.


– Προετοίμασε το έδαφος

Παρά το γεγονός ότι η ικανότητα του παιδιού να επικοινωνήσει εξακολουθεί να παρεμποδίζεται από το περιορισμένο λεξιλόγιο του, καταλαβαίνει πολύ περισσότερα από ότι φαντάζεσαι. Έτσι, προετοίμασέ το για την αναχώρησή σου με το να μιλάς για το θέμα από πιο νωρίς. Μπορεί να θελήσει να μάθει λεπτομέρειες, όπως ποιος θα το προσέχει και τι είδους δραστηριότητες θα κάνουν μαζί. Για το σκοπό αυτό, είναι πολύ σημαντικό να μιλάς για την μπείμπι-σίτερ του παιδιού με μεγάλο ενθουσιασμό.

– Δες τη φωτεινή πλευρά

Αν αφήσεις την ανήσυχη εικόνα σου κατά μέρους, το παιδί είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα πιάσει το μήνυμα. Εκτός αυτού, ένα δραματικό αντίο θα επικυρώσει απλώς τα συναισθήματα του παιδιού και την ανασφάλεια. Έτσι, προσπάθησε να μείνεις ήρεμη και θετική – ακόμη και αν αυτό κάνει σαν υστερικό. Μίλησε του σε ήπιο τόνο και καθησύχασέ το ότι θα είσαι πίσω σύντομα.

– Πρόσφερέ του ένα αντικείμενο. Αν κρατάει μια υπενθύμιση της μαμάς ή του μπαμπά, μπορεί να αντιμετωπίσει καλύτερα την απουσία. Έτσι, όταν θα βγεις έξω, άφησέ του ένα προσωπικό ενθύμιο. Μπορεί να είναι οτιδήποτε – μια φωτογραφία, ένα παλιό πουλόβερ, ή μια ειδική καρφίτσα για να φορέσει. Είναι πιθανό ότι η μέθοδος αυτή θα μπορούσε να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Ωστόσο, κάνε μια δοκιμή. Ένα ασφαλές αντικείμενο – μια κουβέρτα, ένα λούτρινο,κλπ – μπορεί επίσης να αποτελέσει μια πηγή παρηγοριάς.

– Ονόμασε τα συναισθήματα. Μια πραγματική κατανόηση των συναισθημάτων, είναι ακόμα χρόνια μακριά για το παιδί. Ωστόσο, μπορεί να μάθει να θέτει απλές ετικέτες στα συναισθήματά του. Όταν το παιδί αρχίσει να πανικοβάλλεται, πες του: «Ξέρω ότι είσαι λυπημένος/η που η μαμά φεύγει. Αυτό που αισθάνεσαι λέγεται “λείπει”. Όταν η μαμά “λείπει”, αισθάνεται κι αυτή ακριβώς το ίδιο».” Μερικές φορές το μόνο που χρειάζεται ένα παιδί είναι ένας τρόπος για να εκφράσει τους φόβους του. Διδάσκοντας του ένα όνομα για αυτό που αισθάνεται, το βοηθάς να εκτονώσει το άγχος του.

– Κάνε σταδιακά τη μετάβαση. Αν αφήσεις το παιδί για μια βραδινή έξοδο, ζήτησε από την μπέιμπι σίτερ να φτάσει μισή ώρα νωρίτερα από το χρόνο. Αυτό δίνει και στους δύο το χρόνο να εξοικειωθούν, ενώ η παρουσία σου θα ενεργεί κατευναστικά. Αν πρόκειται να έχεις παροχέα φροντίδας για το παιδί μακροπρόθεσμα, μπορεί να χρειαστεί να πάρεις άδεια 1-2 ημέρες από τη δουλειά για να κάνετε μερικές δραστηριότητες όλοι μαζί. Για τα παιδιά, η μετάβαση μπορεί να είναι πιο ομαλή αν ο γονέας ενεργήσει ως μεσάζων.

– Βγείτε ταυτόχρονα. Το αντίο είναι πάντα εύκολο, όταν πρόκειται το παιδί να είναι αυτό που θα φύγει. Αντί να το αφήνεις πίσω, φρόντισε να το πάνε μια γρήγορη βόλτα στο πάρκο ή κάτι τέτοιο. Βεβαιώσου ότι το παιδί καταλαβαίνει ότι θα φύγεις και εσύ. Διαφορετικά θα είναι διπλά αναστατωμένο όταν επιστρέψει και βρει το σπίτι άδειο.

Βάλε το να κάνει μια δραστηριότητα

Φρόντισε το παιδί να είναι απορροφημένο από μια δραστηριότητα πριν φύγεις. Όταν έρθει η ώρα, του δίνεις ένα γρήγορο φιλί και κινείσαι ευθέως προς την πόρτα. Μπορεί να συνεχίσει να κλαίει, αλλά η δραστηριότητα μπορεί να χρησιμεύσει σαν μια απόσπαση της προσοχής αμέσως μετά την αναχώρησή σου.

– Άφησε το να μάθει να το αντιμετωπίζει

Κανένας γονιός δεν θέλει το παιδί του να αισθάνεται θλίψη, αλλά η αντιμετώπιση του αποχωρισμού είναι μια από τις πολλές πιέσεις που το παιδί θα πρέπει να μάθει να διαχειρίζεται στη ζωή του. Μερικές φορές το να μην κάνουμε τίποτα – ειδικά αν έχεις ήδη δοκιμάσει τα πάντα – είναι η καλύτερη συμβουλή. Αν η προσκόλληση του παιδιού είναι τόσο σοβαρή που δεν μπορείς καν να διασχίσεις το δωμάτιο χωρίς διαμαρτυρία, μπορεί η κατάσταση να χειροτερέψει αν ενδίδουμε στις απαιτήσεις του συνεχώς. .

Originally posted 2014-10-27 08:29:09.