mommy
thilasmos
toketos
mycare - φροντίδα
athome
arkoudos
nanny - επιλέγοντας νταντάδες
Η σχέση με το παιδί ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΙΔΕΕΣ

Όταν ένα παιδί δοκιμάζει κάτι νέο, γιατί στεκόμαστε εμπόδιο στο δρόμο του;

2 months ago

author:

Mommy.gr

Όταν ένα παιδί δοκιμάζει κάτι νέο, γιατί στεκόμαστε εμπόδιο στο δρόμο του;

Πολλές φορές, εμείς οι γονείς, άθελά μας μπαίνουμε εμπόδιο σε κάθε νέα προσπάθεια των παιδιών μας να δοκιμάσουν μία νέα δεξιότητα. Συνήθως, θεωρούμε ότι είτε δε θα το καταφέρουν καθόλου ή δε θα το κάνουν όσο καλά θα θέλαμε. Μπορεί να φοβόμαστε μήπως γίνει κάποια ζημιά. Σκεφτείτε το λίγο όμως. Πόσο εύκολο είναι μία νέα απόπειρα για να προσπαθήσει κάτι καινούριο το παιδί μας να καταλήξει σε κάτι καταστροφικό;  Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

Το μωρό απλώνει το χέρι να πάρει ένα γυάλινο ποτήρι με νερό από το τραπέζι. Θέλει να προσπαθήσει να πιει το νερό όπως το πίνουν και οι άλλοι γύρω του. Αν κάποιος δεν του το πάρει κατευθείαν από το χέρι θα κάνει την κίνηση και ίσως να χύσει λίγο νερό πάνω του και να βραχεί. Ίσως και να σπάσει το ποτήρι. Αυτά είναι όλα πιθανά να συμβούν και οι λόγοι που συνήθως μπλοκάρουμε την προσπάθειά του να το κάνει.

Τί κάνουμε λοιπόν συνήθως; Αρπάζουμε το ποτήρι δίνοντάς του το μήνυμα ότι είναι πολύ μικρό για να διαχειριστεί το ποτήρι και δεν είναι ικανό να πιει νερό από εκεί. Το μωρό άμεσα αποθαρρύνεται. Ξέρει ότι είναι πιο μικρό και έχει πολλά να μάθει αλλά τώρα ξέρει και ότι δεν είναι ικανό. Είναι όμως ικανό τελικά ή δεν είναι; Παραδόξως αυτό είναι κάτι που δεν ξέρουμε ούτε εμείς! Πώς μπορούμε λοιπόν να το μάθουμε; Με το να αφήσουμε το μωρό να πιει από το ποτήρι!

Το μωρό απλώνει το χέρι να πάρει ένα γυάλινο ποτήρι με νερό από το τραπέζι. Θέλει να προσπαθήσει να πιει το νερό όπως το πίνουν και οι άλλοι γύρω του. Παρακολουθούμε στενά και του χαμογελάμε. Ενθαρρύνουμε την πρωτοβουλία του να δοκιμάσει κάτι καινούριο. Πάει να πιει και χύνεται λίγο νερό πάνω του. Είναι τόσο ενθουσιασμένο που κατάφερε να πιει λίγο νερό που δε νιώθει καν το νερό που το έβρεξε. Εμείς του χαμογελάμε και μοιραζόμαστε τον ενθουσιασμό του.

Πώς μπορούμε να αποτρέψουμε τα χειρότερα; (να σπάσει το ποτήρι;). Με το να είμαστε δίπλα του ώστε αν του πέσει από τα χέρια να το πιάσουμε. Αν δεν το πιάσουμε και σπάσει, θα έχουμε ένα ποτήρι λιγότερο. Είναι προτιμότερο να σπάσει το ποτήρι παρά να κομματιαστεί η αυτοπεποίθηση του παιδιού μας και η πίστη στον εαυτό του! [Εννοείται πως δεν θα του δώσουμε ένα ποτήρι που υπάρχει περίπτωση να σπάσει στο στόμα του γιατί αυτό θα ήταν όντως επικίνδυνο. Λίγα ποτήρια όμως είναι τόσο λεπτά ή ευαίσθητα που μπορεί να σπάσουν με το να πιούμε από αυτά. Προτιμήστε ένα ποτήρι αρκετά χοντρό και στιβαρό για τις πρώτες προσπάθειες του μωρού].

Με μία τόσο απλή κίνηση, προσφέρουμε στο παιδί μας την απαραίτητη ενθάρρυνση να ξεπεράσει τα εμπόδια και να γίνει αυτόνομο. Ας μην ξεχνάμε ότι αυτός είναι και ο ρόλος μας ως γονείς!

~~~~~~~

Το παιδί σκαρφαλώνει σε μία σιδερένια σκάλα στην παιδική χαρά από την οποία μπορεί να πέσει και να χτυπήσει. Θέλει να δοκιμάσει τις ικανότητές του και να μιμηθεί τα άλλα παιδιά που το κάνουν με άνεση.

Τί κάνουμε εμείς συνήθως; Το απομακρύνουμε από τη σκάλα και του λέμε να πάει από μία πιο εύκολη σκάλα ή το μετακινούμε σε κάποιο άλλο παιχνίδι. Το παιδί απογοητεύεται αλλά μάς έχει τυφλή εμπιστοσύνη και πείθεται ότι αφού εμείς νομίζουμε πως δεν μπορεί, μάλλον έτσι θα είναι. Αποθαρρύνεται παροδικά αλλά το ξεπερνάει γρήγορα και αρχίζει να παίζει πάλι με όρεξη.

Τί θα μπορούσαμε να κάνουμε;

Το παιδί σκαρφαλώνει σε μία σιδερένια σκάλα στην παιδική χαρά από την οποία μπορεί να πέσει και να χτυπήσει. Θέλει να δοκιμάσει τις ικανότητές του και να μιμηθεί τα άλλα παιδιά που το κάνουν με άνεση. Στεκόμαστε κοντά του και με χαμόγελο του δίνουμε συμβουλές για το πώς μπορεί να το πετύχει. ‘Βάλε το ένα πόδι εκεί και μετά το άλλο εκεί. Πιάσου από το παραπάνω σκαλί και θα τα καταφέρεις.’ Το αφήνουμε να προσπαθήσει και είμαστε πάντα κοντά σε περίπτωση που γλιστρήσει για να το πιάσουμε ώστε να μη χτυπήσει. Αν γλιστρήσει το παροτρύνουμε να δοκιμάσει ξανά. Όταν τελικά τα καταφέρει θα έχει κατακτήσει άλλο ένα σημαντικό βήμα στις κινητικές του δεξιότητες. Το παιδί θα σκεφτεί (ασυνείδητα): ‘δεν ήξερα ότι μπορώ να το κάνω αλλά τελικά μπορώ! Ποιος ξέρει τί άλλο μπορώ να κάνω;’

Τα παιδιά που βλέπουμε γύρω μας και καταφέρνουν πράγματα που δεν θα περιμέναμε να καταφέρνουν στην ηλικία τους, δεν είναι πιο έξυπνα. Απλώς είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν.

Είναι πολλά αυτά που μπορούν να κάνουν τα παιδιά που εμείς ακόμα νομίζουμε ότι δεν μπορούν. Πώς μπορούμε όμως να ξέρουμε αν ένα παιδί είναι έτοιμο να κάνει κάτι καινούριο; Είναι απλό: η στιγμή που ένα παιδί κάνει την κίνηση να προσπαθήσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει είναι η στιγμή που είναι έτοιμο να εκπαιδευτεί. Με συνεχή υποστήριξη από εμάς και με μερικά λόγια ενθάρρυνσης είναι πολύ πιθανό σε πολύ λίγο καιρό να τα καταφέρει.

Παραδόξως, όλοι θέλουμε τα παιδιά μας να γίνουν ενήλικες με αυτοπεποίθηση, με ελεύθερη βούληση, με ιδέες και ικανότητες πάνω από το κανονικό. Όσο όμως είναι παιδιά, δεν συνειδητοποιούμε ότι κάποιες από αυτές τις δεξιότητες χτίζονται όταν τα παιδιά μας είναι ακόμα πολύ μικρά! Γι’αυτό μην θεωρείτε ότι είναι πρόβλημα όταν το παιδί σας είναι ιδιαίτερα ζωηρό. Μπορεί να εξελιχθεί σε έναν δυναμικό και ενεργό ενήλικα (αν δεν μπείτε εμπόδιο στο δρόμο του).