Πώς να αντιμετωπίσετε τη δυσκοιλιότητα στην εγκυμοσύνη
mommy
thilasmos
toketos
mycare - φροντίδα
ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ ΥΓΕΙΑ

Πώς να αντιμετωπίσετε τη δυσκοιλιότητα στην εγκυμοσύνη

November 8, 2016

author:

Mommy.gr

Πώς να αντιμετωπίσετε τη δυσκοιλιότητα στην εγκυμοσύνη

Γράφει η Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Βασιλική Γρηγορίου

Η εγκυμοσύνη, αναμφισβήτητα είναι η σημαντικότερη περίοδος στη ζωή μιας γυναίκας. Αποτελεί, την πιο ευχάριστη εμπειρία, η οποία όμως εμφανίζει και κάποιες αρνητικές συνέπειες.
Η δυσκοιλιότητα είναι  η πιο συχνή παρενέργεια που βιώνει μία γυναίκα κατά τη διάρκεια της κύησης. Συνήθως , εμφανίζεται στην αρχή του 2ου τρίμηνου της κύησης ακόμα και σε γυναίκες που δεν είχαν παρουσιάσει ποτέ παρόμοιο πρόβλημα στο παρελθόν.

Οι βασικές αίτιες εμφάνισης δυσκοιλιότητας κατά την εγκυμοσύνη είναι τρεις:

  • Η αυξημένη έκκριση προγεστερόνης
  • Η υψηλή λήψη δόσεων συμπληρώματος σιδήρου
  • Το αυξημένο μέγεθος της μήτρας

Αναλυτικότερα, κατά την εγκυμοσύνη αυξάνεται η έκκριση της προγεστερόνης, η οποία είναι ορμόνη με ιδιότητα να χαλαρώνει τους μύες, με αποτέλεσμα να ελαττώνονται οι περισταλτικές κινήσεις του εντέρου.
Παράλληλα, υπάρχει ανάγκη για πρόσληψη σιδήρου, το οποίο είναι σημαντικό ιχνοστοιχείο για την ομαλή ανάπτυξη του εμβρύου.  Η υψηλή πρόσληψη, όμως, από τα συμπληρώματα προκαλεί δυσκοιλιότητα.
Το μέγεθος της μήτρας είναι η τρίτη βασική αιτία της δυσκοιλιότητας. Όσο το παιδί αναπτύσσεται, τόσο αυξάνεται και το μέγεθος της μήτρας, ασκώντας πίεση στο έντερο, με αποτέλεσμα η διαδικασία της αφόδευσης να δυσχεραίνει.
Επιπρόσθετες αιτίες ψυχολογικής φύσεως όπως η κακή διάθεση, το άγχος, η κούραση και άλλα, μπορεί να εντείνουν το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας.

shutterstock_414095074

Διατροφική αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας

Η αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας αρχικά μπορεί να γίνει διατροφικά. Η εγκυμονούσα θα πρέπει να αλλάξει τις διατροφικές της συνήθειες και να εντάξει στο καθημερινό της διαιτολόγιο τροφές που εντείνουν τις περισταλτικές κινήσεις του εντέρου.

Η αύξηση πρόσληψης φυτικών ινών είναι απαραίτητη. Οι φυτικές περιέχονται σε όλα τα προϊόντα ολικής άλεσης – όπως δημητριακά, ψωμί, ζυμαρικά-, καστανό ρύζι, λαχανικά και φρούτα. Οι φυτικές ίνες αυξάνουν το βάρος των κοπράνων και μειώνουν τον χρόνο διέλευση τους στον γαστρεντερικό σωλήνα.

shutterstock_406898362

Η επαρκής κατανάλωση νερού. Η κατανάλωση νερού συντελεί στη ρύθμιση των κινήσεων του εντέρου. Το νερό, όπως και οι φυτικές ίνες, προσθέτουν όγκο στα κόπρανα και καθιστούν τις κινήσεις του εντέρου ευκολότερες.

Η σωστή επιλογή λιπαρών τροφών. Αποφύγετε επεξεργασμένες τροφές ή τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λίπη. Ελαιόλαδο, φυτικά έλαια, ξηροί καρποί, σπόροι, ταχίνι, είναι πηγές μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. Τα λίπη προκαλούν την έκκριση χολοκυστοκινίνης (πεπτική ορμόνη) και της χολής μεταβαλλόντας τα κόπρανα σε πιο υδαρή.

Η ήπια άσκηση εντείνει τη διέγερση των μυών του εντέρου συμβάλλοντας στις τακτικές κενώσεις. Το περπάτημα είναι μια ασφαλής επιλογή.

Υπάρχουν τρόφιμα που παρουσιάζουν υπακτική δράση, το λάχανο, το μέλι, τα δαμάσκηνα, τα σύκα, ο χυλός βρώμης, η αλόη, τα φρούτα με σκληρούς σπόρους και τα φρούτα με οξαλικά φρούτα όπως τα εσπεριδοειδή είναι τροφές που προάγουν τη κινητικότητα του εντέρου.

Η δυσκοιλιότητα είναι ένα σύμπτωμα, που καταπολεμείται με σωστές διατροφικές επιλογές. Σε κάθε περίπτωση συμβουλευτείτε τον διαιτολόγο σας.

Βασιλική Γρηγορίου, MSc
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc
Web: www.nutricenter.gr
Email: diet@nutricenter.gr / Τηλ : 693.726.4915