Παιδική Παχυσαρκία: Η άσκηση ως μέσο πρόληψης αλλά και καταπολέμησης
mommy
thilasmos
toketos
mycare - φροντίδα
ΠΑΙΔΙ ΠΑΙΔΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

Παιδική Παχυσαρκία: Η άσκηση ως μέσο πρόληψης αλλά και καταπολέμησης

October 17, 2016

author:

Mommy.gr

Παιδική Παχυσαρκία: Η άσκηση ως μέσο πρόληψης αλλά και καταπολέμησης

Γράφει η Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Βασιλική Γρηγορίου

Η παιδική παχυσαρκία είναι είναι ένα σύγχρονο κοινωνικό φαινόμενο με δυσάρεστες προεκτάσεις.
Ένα παιδί για να θεωρηθεί παχύσαρκο, θα πρέπει να προσλαμβάνει περισσότερες θερμίδες από την τροφή, από όσες δαπανεί σε σωματικές δραστηριότητες. Η περίσσεια των θερμίδων αποθηκεύεται στον οργανισμό ως λίπος. Η υπερβολική συσσώρευση του λίπους προκαλεί την παχυσαρκία.

Η παχυσαρκία εκτός από επίκτητη φαίνεται να είναι και κληρονομική. Το παιδί που έχει ένα γονέα παχύσαρκο έχεις 40% περισσότερες πιθανότητες να γίνει παχύσαρκο, ενώ οι πιθανότητες διπλασιάζονται όταν το παιδί έχει και τους δύο γονείς παχύσαρκους.

Η άσκηση και στις δύο περιπτώσεις αποτελεί ένα μέσο πρόληψης ή αντιμετώπισης.

shutterstock_358101458

Οι λανθασμένες διατροφικές συνήθειες και η καθιστική ζωή αποτελούν τους πλέον σημαντικότερους παράγοντες στην αύξηση των κρουσμάτων παχυσαρκίας.
Ο συνδυασμός της σωματικής άσκησης με τη δίαιτα είναι η πιο αποτελεσματική μέθοδος για την απώλεια βάρους. Η σωματική άσκηση περιορίζει την απώλεια μυϊκής μάζας από την δίαιτα καθώς και το ποσοστό επαναπρόσληψης βάρους, ενώ έχει θετική επίδραση στην ορθή κατανομή του λίπους στο σώμα. Έχει αποδειχθεί ότι τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας σε παχύσαρκα παιδιά είναι μικρότερα σε σύγκριση με παιδιά φυσιολογικού βάρους.

Έρευνες έχουν δείξει ότι η φυσική δραστηριότητα επιδρά σε ορμόνες που συμβάλλουν στον έλεγχο βάρους και στη ρύθμιση του μεταβολισμού. Συγκεκριμένα η αντίσταση στην ινσουλίνη, που συχνά σχετίζεται με την παχυσαρκία, μειώνεται με αποτέλεσμα την επιβράδυνση υπερτροφίας των λιποκυττάρων.

Η λεπτίνη είναι η ορμόνη που ρυθμίζει το σωματικό βάρος, τον μεταβολισμό και το αίσθημα της πείνας. Τα παχύσαρκα παιδιά έχουν υψηλότερες τιμές της ορμόνης, από τα παιδιά φυσιολογικού βάρους. Έρευνες έχουν αποδείξει ότι η φυσική άσκηση μειώνει τις τιμές λεπτίνης, ρυθμίζοντας τον μηχανισμό του μεταβολισμού.

shutterstock_202533493

Επιστημονικά στοιχειά υποστηρίζουν ότι η τακτική άσκηση επιτυγχάνει την απώλεια βάρους καθώς και τη φυσιολογική ψυχολογική κατάσταση του παιδιού. Η άσκηση χαμηλής έντασης αλλά παρατεταμένης συχνότητας όπως 30-60 λεπτά καθημερινή βάδιση, μπορεί να αυξήσει σημαντικά την ενεργειακή κατανάλωση, με αποτέλεσμα να μειώνεται το βάρος του σώματος.
Στόχος των γονέων είναι να εισάγουν στην καθημερινότητα του παιδιού ευχάριστες φυσικές δραστηριότητες ώστε να μειώσουν τον ελεύθερο χρόνο που δαπανούν σε καθιστικές δραστηριότητες.
Δραστηριότητες όπως χορός, η κολύμβηση, το ποδήλατο, αλλά και τα ομαδικά αθλήματα ποδόσφαιρο, καλαθοσφαίριση, προσφέρουν πολλαπλά οφέλη στην σωματική και ψυχική υγεία του παιδιού.

Συμπερασματικά η φυσική δραστηριότητα είναι ένα σημαντικό μέσο για την αντιμετώπιση ή την πρόληψη της παχυσαρκίας. Αν η άσκηση γίνει τρόπος ζωής το παιδί θα εξασφαλίσει τα οφέλη της υγείας δια βίου. Φυσικά πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τα οφέλη της άσκησης αυξάνονται σε συνδυασμό με τη σωστή διατροφή, όπου ο συνδυασμός επιτυγχάνει και τη σταθερή αλλά και σταδιακή απώλεια βάρους, εξασφαλίζοντας τα θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη του παιδιού.

Βασιλική Γρηγορίου, MSc
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc
Web: www.nutricenter.gr
Email: diet@nutricenter.gr / Τηλ : 693.726.4915