Μάθημα αλληλεγγύης από το 1ο Δημοτικό Ρεθύμνου
mommy
thilasmos
toketos
mycare - φροντίδα
Uncategorized

Μάθημα αλληλεγγύης από το 1ο Δημοτικό Ρεθύμνου

March 31, 2020

author:

Mommy.gr

Μάθημα αλληλεγγύης από το 1ο Δημοτικό Ρεθύμνου

tourkiko2Το δικό του αγρόκτημα έχει από τον Ιούνιο το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου. Από την παραγωγή του αγροκτήματος θα ενισχυθούν τα σχολικά γεύματα των μαθητών, που καλλιεργούν οι ίδιοι έκταση δύο στρεμμάτων η οποία παραχωρήθηκε στο σχολείο από ιδιώτη μέσω του δήμου. Πρόκειται για πρωτοβουλία που εμπνεύστηκαν οι δάσκαλοι του δημοτικού, καθώς ήθελαν να φέρουν σε επαφή τα παιδιά με τη γη και να μην περιοριστούν στη διδασκαλία από το βιβλίο.

Το “τούρκικο”, όπως λέγεται, γιατί υπάρχει από το 1795, έχει μαθητές που προέρχονται κατά βάση από φτωχές οικογένειες και από εφτά διαφορετικές χώρες. Αν σκεφτούμε τι συμβαίνει σε διάφορα σχολεία του κέντρου της Αθήνας, το 1ο Δημοτικό θα μπορούσε να γίνει γκέτο. Καταφέρνει ωστόσο να είναι η εξαίρεση, χάρη στις πολλές διαπολιτισμικές δράσεις που γίνονται από τον σύλλογο γονέων και τους δασκάλους του σχολείου.
Αντί, για παράδειγμα, η 28η Οκτωβρίου να είναι ένα από τα πολλά εθνικιστικά πανηγύρια, είναι η αφορμή για να γίνουν εκδηλώσεις με μουσική, χορό και διαπολιτισμική κουζίνα. Οι μαθητές δεν τραγουδούν σε μια γλώσσα, την ελληνική, αλλά τραγουδούν για παράδειγμα τον “Μενούση” και στα αλβανικά, που είναι ακριβώς ίδια η εκτέλεση με τα ελληνικά, αλλά και στα κρητικά, με τις ιδιαιτερότητες της τοπικής διαλέκτου, τραγουδούν τον Φουσταλιέρη και στα ελληνικά, αλλά και στα αραβικά που υπάρχει περίπου ίδια μελωδία.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της αντίληψης που έχει κατακτηθεί, σύμφωνα με τον δάσκαλο και γονιό Σταμάτη Βεδουρά, είναι το παρακάτω παράδειγμα: “Τον περασμένο Μάιο ήρθαν στο σχολείο 10 παιδάκια από τη Συρία που δεν ήξεραν καθόλου ελληνικά. Είχαμε προετοιμάσει τους μαθητές μας πριν, εξηγώντας τις δύσκολες στιγμές που πέρασαν τα παιδιά από τη Συρία λόγω του πολέμου αλλά και κατά τη μετακίνησή τους. Η αποδοχή ήταν εξαιρετική. Τα παιδιά ήταν στα παράθυρα κρεμασμένα και περίμεναν τους νέους τους συμμαθητές”.

Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι από εκεί που υπήρχαν γονείς οι οποίοι απέφευγαν να στείλουν τα παιδιά τους στο 1ο Δημοτικό, γιατί υπήρχε υψηλό ποσοστό μεταναστών και προσφύγων που ξεπερνούσε το 60%, πλέον το ποσοστό έχει μειωθεί, καθώς οι Έλληνες γονείς εμπιστεύονται πια το σχολείο για το επίπεδο εκπαίδευσης, ενώ δεν φοβούνται μήπως το παιδί τους πάθει κάτι. Κάποιοι επιλέγουν μάλιστα το “τούρκικο”, διότι, ενώ σε άλλα σχολεία υπάρχει bullying, ξέρουν ότι στο 1ο Δημοτικό αυτό δεν συμβαίνει, ενώ άλλοι γονείς το επιλέγουν συνειδητά διότι θέλουν για τα παιδιά τους να είναι μέρος μιας διαπολιτισμικής κοινωνίας.

Η ενασχόληση με το αγρόκτημα και το όνειρο για κοινωνική φάρμα

Τρεις φορές την εβδομάδα, παιδιά, γονείς και δάσκαλοι φροντίζουν το αγρόκτημα, στο 1/3 του οποίου έχουν φυτέψει ντομάτες, μελιντζάνες, πιπεριές, φασόλια, καρπούζια, πεπόνια και άλλα κηπευτικά της εποχής. Μέχρι το φθινόπωρο θέλουν ολόκληρος ο χώρος να αξιοποιείται και σκοπεύουν να καλλιεργήσουν ακόμη πατάτες και όσπρια. Από την παραγωγή τους θα ενισχύουν τα σχολικά γεύματα που σερβίρονται στο εστιατόρια της εκκλησίας. Η εκκλησία, σε αντίθεση με ό,τι έχουμε συνηθίσει, είναι απολύτως συνεργάσιμη και υποστηρικτική, ενώ υπάρχει ειδική μέριμνα για τον κάθε μαθητή, με σεβασμό στη θρησκεία του, όπως να μη δίνεται χοιρινό στους μουσουλμάνους.

Οι λόγοι που, σύμφωνα με τον Σ. Βεδουρά, είναι σημαντική η πρωτοβουλία για τον κήπο αλληλεγγύης του σχολείου είναι πως τα παιδιά “έρχονται σε επαφή με τη γη και αντιλαμβάνονται ότι μπορούν να γίνουν οι ίδιοι παραγωγοί αυτών που τρώνε. Νιώθουν επίσης ότι κάνουν ένα έργο που φαίνεται, ενώ η ομαδική εργασία βοηθάει στην καλύτερη κοινωνικοποίησή τους, όπως και στην ανάπτυξη δεσμών αλληλεγγύης μεταξύ τους”.
Το ήδη πετυχημένο πείραμα με τον σχολικό κήπο έχει παρακινήσει τους ίδιους ανθρώπους να σκέφτονται σε συνεργασία με τον δήμο να φτιάξουν κοινωνική φάρμα. Ο χώρος θα δοθεί από την εκκλησία, ενώ ήδη κτηνοτρόφοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να υποστηρίξουν την προσπάθεια. Στόχος είναι να αναλάβουν τη λειτουργία της φάρμας άποροι που έτσι θα στηρίζουν και θα στηρίζονται. Στην ενεργοποίησή τους θέλουν να συμβάλουν οι γονείς και οι δάσκαλοι του 1ου Δημοτικού, το οποίο έχει καταφέρει να εμπνεύσει με τις δράσεις του όλη την τοπική κοινωνία.

Πηγή:avgi.gr

Originally posted 2015-07-21 06:35:27.