mommy
thilasmos
toketos
mycare - φροντίδα
athome
arkoudos
nanny - επιλέγοντας νταντάδες
ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ ΘΗΛΑΣΜΟΣ

Θηλασμός: η διατροφή της μαμάς

2 months ago

author:

Mommy.gr

Θηλασμός: η διατροφή της μαμάς

Η διατροφή κατά την περίοδο του θηλασμού συχνά προκαλεί σύγχυση. Πόσο πρέπει να τρώμε; Τι πρέπει να αποφεύγουμε; Πώς η διατροφή της μητέρας επηρεάζει το μωρό; Ακολούθησε τις σημαντικές συμβουλές που ακολουθούν.

Με τη διαδικασία του θηλασμού, δίνεις στο παιδί τα θρεπτικά συστατικά που θα θεμελιώσουν την ανάπτυξη και την υγεία του. Ενδεχομένως, να έχεις απορίες που αφορούν τις τροφές και τα υγρά που είναι κατάλληλα για σένα την περίοδο αυτή και πως η διατροφή σου επιδρά στο γάλα σου και στο μωρό. Ας δούμε τις βασικές αρχές της διατροφής για θηλάζουσες μητέρες.

Χρειαζόμαστε επιπλέον ενέργεια κατά την περίοδο του θηλασμού;

Ναι. Για το λόγο αυτό ίσως χρειάζεται να τρώμε λίγο παραπάνω – περίπου 400 με 500 θερμίδες επιπλέον την ημέρα – για να τονώσουμε την ενέργειά μας.
Για να λάβεις αυτές τις επιπλέον θερμίδες, προτίμησε υψηλής θρεπτικής αξίας επιλογές, όπως μια φέτα ψωμιού ολικής άλεσης με λίγο φυστικοβούτυρο, μια μπανάνα ή ένα μήλο με ένα γιαούρτι με λίγα λιπαρά.

Ποιες τροφές πρέπει να τρώμε όταν θηλάζουμε;

Δεν υπάρχει λόγος να ακολουθήσεις μια ιδιαίτερη διατροφή λόγω του θηλασμού. Αντίθετα, εστίασε στο να κάνεις υγιεινές επιλογές που θα βοηθήσουν στην παραγωγή γάλακτος.
Προτίμησε προϊόντα ολικής αλέσεως, καθώς και άφθονα φρούτα και λαχανικά. Μην ξεχνάς να πλένεις πολύ καλά τα φρούτα και τα λαχανικά για να περιορίσεις την πρόσληψη υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων.
Αν τρέφεσαι με ποικιλία διαφορετικών τροφών κατά την περίοδο του θηλασμού,αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα το άρωμα του μητρικού γάλακτος να εναλλάσσεται. Έτσι, το βρέφος θα έρθει σε επαφή με διάφορες γεύσεις και θα δεχτεί πιο εύκολα την στερεά τροφή στη συνέχεια.
Για να είσαι σίγουρη ότι το μωρό λαμβάνει όλες τις βιταμίνες που χρειάζεται, συμβουλεύσου τον γιατρό σου για τη λήψη βιταμινούχων συμπληρωμάτων διατροφής.

Πόσα υγρά πρέπει να καταναλώνω;

Είναι σημαντικό για τις θηλάζουσες μητέρες να παραμένουν ενυδατωμένες. Μην ξεχνάς να πίνεις πολύ, κατά προτίμηση προτού νιώσεις δίψα, και να πίνεις ακόμα περισσότερο όταν τα ούρα σου έχουν σκούρο κίτρινο χρώμα.
Έχε πάντα ένα ποτήρι με νερό δίπλα σου τη στιγμή του θηλασμού και να φροντίζεις να πίνεις κατ’ελάχιστο 8 ποτήρια νερό ή άλλα υγρά την ημέρα.
Να είσαι επιφυλακτική με τους χυμούς και τα ζαχαρούχα ροφήματα, παρ’ όλα αυτά. Η ζάχαρη που περιέχουν μπορεί να σε παχύνει, ή να εμποδίσει την προσπάθειά σου να χάσεις τα κιλά της εγκυμοσύνης.
Επίσης, η υπερβολική κατανάλωση καφεϊνης μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα. Περιόρισε την κατανάλωση καφεϊνούχων ροφημάτων σε 2 με 3 φλιτζάνια την ημέρα. Η καφεϊνη μπορεί να αναστατώσει το μωρό ή να του προκαλέσει αϋπνία.

Ποιες είναι οι τροφές που πρέπει να περιορίσω ή να αποφύγω κατά την περίοδο του θηλασμού;

Κάποιες συγκεκριμένες τροφές θέλουν ιδιαίτερη προσοχή. Για παράδειγμα:

Αλκοόλ

Δεν υπάρχει όριο για το αλκοόλ στο μητρικό γάλα που να θεωρείται ασφαλές για το βρέφος. Αν καταναλώσεις αλκοόλ, απέφυγε να θηλάσεις μέχρι το γάλα σου να καθαρίσει εντελώς. Για να γίνει αυτό, πρέπει να περάσουν περίπου 2 με 3 ώρες αν καταναλώσεις για παράδειγμα 340 γραμμάρια μπύρα με 5% αλκοόλ, 140 γραμμάρια κρασί με 11% αλκοόλ ή 40 γραμμάρια ποτού με 40% αλκοόλ και ανάλογα πάντα με το σωματικό σου βάρος.
Αν χρησιμοποιείς θήλαστρο, η άντληση και αποθήκευση του μητρικού γάλακτος θα βοηθήσει στην διατήρηση της παροχής γάλακτος. Παρ’ όλα αυτά, η άντληση και η αποθήκευση δεν επιταχύνουν την αποβολή του αλκοόλ από τον οργανισμό σου.

Καφεΐνη 

Απόφυγε να πίνεις παραπάνω από 2 με 3 φλυτζάνια καφεϊνούχων ροφημάτων την ημέρα. Όπως αναφέραμε και παραπάνω, η καφεΐνη που διοχετεύεται στο γάλα, μπορεί να αναστατώσει το μωρό ή να του προκαλέσει αϋπνία.

Ψάρι. Τα θαλασσινά μπορούν να αποτελέσουν καλή πηγή για πρωτεΐνες και ω-3 λιπαρά οξέα. Ωστόσο, τα περισσότερα θαλασσινά περιέχουν υδράργυρο. Η έκθεση του βρέφους σε υψηλές ποσότητες υδραργύρου μέσω του γάλακτος μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στο αναπτυσσόμενο νευρικό σύστημα του μωρού.
Για να ελέγξεις την έκθεση του μωρού σε υδράργυρο κατά τον θηλασμό, επίλεξε θαλασσινά με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδράργυρο, όπως είναι οι γαρίδες, ο σολομός, ο συσκευασμένος τόνος με χαμηλά λιπαρά. Αντίθετα, απέφυγε τον ξιφία και το σκουμπρί.

Είναι πιθανό, η διατροφή της μητέρας να δημιουργεί γκρίνια ή αλλεργική αντίδραση στο μωρό;

Πράγματι, κάποιες τροφές ή ροφήματα μπορεί να κάνουν το παιδί νευρικό ή να του προκαλέσουν αλλεργική αντίδραση. Αν το μωρό γκρινιάζει, βάλει κάποιο εξάνθημα ή έχει διάρροια σύντομα μετά τον θηλασμό, επικοινώνησε με το γιατρό σου. Τέτοιες ενδείξεις μπορεί να καταδεικνύουν κάποια τροφική αλλεργία.
Αν υποψιάζεσαι ότι κάτι στην διατροφή σου ίσως το επηρεάζει αρνητικά, απέφυγε να το καταναλώσεις για περισσότερο από μια εβδομάδα και κατέγραψε τις διαφορές στο μωρό. Εξέτασε την περίπτωση να αποφύγεις προϊόντα και συστατικά πού ίσως δημιουργούν πρόβλημα όπως:
το αγελαδινό γάλα, τα αυγά, τα φιστίκια, τους ξηρούς καρπούς, το σιτάρι, τη σόγια, τα ψάρια.
Κάποιες θηλάζουσες γυναίκες ισχυρίζονται ότι αποφεύγοντας τα πικάντικα και τα αεριώδη συστατικά, όπως τα κρεμμύδια και το λάχανο, τα πράγματα είναι καλύτερα. Βέβαια, αυτό είναι κάτι που δεν έχει αποδειχτεί επιστημονικά.
Για να πετύχεις να συσχετίσεις την διατροφή σου με την συμπεριφορά του μωρού, καλό θα ήταν να κρατήσεις ημερολόγιο. Κατέγραψε ότι τρως και πίνεις, μαζί με σχόλια για τις αντιδράσεις του μωρού.
Αν η απομάκρυνση ενός συγκεκριμένου τροφίμου από τη διατροφή σου δεν επιδράσει καθόλου στο μωρό, κατανάλωσε το πάλι και σκέψου άλλα πιθανά ένοχα συστατικά. Αν ανησυχείς ιδιαίτερα για την συμπεριφορά του παιδιού, συμβουλεύσου τον παιδίατρο.

Να θυμάσαι ότι δεν χρειάζεται να κάνεις κάποια ιδιαίτερη δίαιτα. Απλά κάνε υγιεινές επιλογές και το μωρό σου θα αντλήσει τα οφέλη.

Originally posted 2014-07-03 10:08:47.