mommy
thilasmos
toketos
mycare - φροντίδα
athome
arkoudos
nanny - επιλέγοντας νταντάδες
ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ ΥΓΕΙΑ ΥΓΕΙΑ & ΑΣΚΗΣΗ

Η κατάθλιψη στην εγκυμοσύνη

June 28, 2019

author:

Mommy.gr

Η κατάθλιψη στην εγκυμοσύνη

Μόλις έκανες το τεστ εγκυμοσύνης και μοιράστηκες τα καλά νέα με τους κοντινούς σου ανθρώπους. Όλοι σε συγχαίρουν και σου λένε πόσο ευτυχισμένη θα πρέπει να αισθάνεσαι. Όμως, παρ’ όλο που ο περίγυρος σε ανεβάζει, εσύ μέσα σου δεν αισθάνεσαι καθόλου εκστασιασμένη. Στην πραγματικότητα, κάποιες στιγμές αισθάνεσαι μάλλον δυστυχισμένη. Και για να κάνουμε τα πράγματα χειρότερα, νιώθεις περισσότερο ενοχές παρά ευτυχία. Όμως αν πιστεύεις ότι είσαι η μοναδική που έχει αυτά τα συναισθήματα, να είσαι σίγουρη ότι αυτό δεν είναι αλήθεια.

Πώς θα γνωρίζω ότι έχω κατάθλιψη;

Η εγκυμοσύνη μπορεί να είναι μια χαρούμενη περίοδος, όχι όμως σε κάθε στιγμή και όχι για κάθε μέλλουσα μητέρα. Περίπου το 10% υποφέρουν από εξάρσεις κατάθλιψης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Ίσως λοιπόν να πιστεύεις ότι θα πρέπει να κρύβεις τα συναισθήματά σου εαν θεωρούσες ότι η εγκυμοσύνη είναι μια περίοδος ευτυχίας. Μπορεί πάλι να πιστεύεις ότι η θλίψη είναι απλά μια φάση της εγκυμοσύνης. Όμως η κατάθλιψη είναι κάτι περισσότερο από το να νιώθεις λυπημένη ή κακοδιάθετη και μπορεί να εξελιχθεί σε σοβαρό πρόβλημα αν δεν δεχτείς την βοήθεια που χρειάζεσαι.
Δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη λίστα συμπτωμάτων που να αποδεικνύουν ότι έχεις κατάθλιψη, ενώ επίσης το θέμα ποικίλει από άνθρωπο σε άνθρωπο. Κάποιοι άνθρωποι έχουν πεσμένη διάθεση όλη την ώρα, άλλοι είναι οξύθυμοι, άλλοι κλαίνε συνέχεια, ή αισθάνονται άχρηστοι και θέλουν να αποσυρθούν από την ενεργή ζωή.
Η κατάθλιψη μπορεί να επηρεάσει τον οργανισμό σου συναισθηματικά και σωματικά και μπορεί να αλλάξει την συμπεριφορά σου. Ίσως να σου είναι πολύ δύσκολο να συζητήσεις για τα συναισθήματά σου με τους γύρω σου, ακόμα και με τον γιατρό σου. Αν υποφέρεις από κατάθλιψη, τότε είναι πιθανό να συμβαίνουν τα εξής:
– Να έχεις δυσκολία στην συγκέντρωση
– Να αγχώνεσαι όλη την ώρα
– Να είσαι ευέξαπτη και ανήσυχη
– Να έχεις προβλήματα με τον ύπνο
– Να αισθάνεσαι μονίμως υπερβολική κόπωση
– Να είσαι συνέχεια προκατειλημμένη με αρνητικές σκέψεις
– Να θέλεις να τρως όλη την ώρα, η να μην τρως καθόλου
– Να πιστεύεις ότι τίποτα δεν είναι διασκεδαστικό πλέον
– Να είσαι άκεφη την περισσότερη ώρα της ημέρας
– Να νιώθεις απελπισμένη και αβοήθητη

Πώς προέκυψε η κατάθλιψή μου;

Παλαιότερα συνήθιζε να θεωρείται ότι οι ορμόνες της εγκυμοσύνης δρουν προστατευτικά απέναντι στην κατάθλιψη. Αυτό επειδή πολλές γυναίκες έχουν μια αίσθηση συναισθηματικής ευεξίας κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης. Όμως πλέον θεωρείται ότι οι ορμονικές αλλαγές της εγκυμοσύνης μπορεί να συμβάλουν στην πρόκληση κατάθλιψης. Οι ταλαιπωρία και οι σωματικές αλλαγές της περιόδου αυτής, ειδικά αν φροντίζεις ήδη μεγαλύτερα παιδιά, μπορεί να σε αφήσουν εντελώς εκτεθειμένη στην κατάθλιψη. Αν τα πράγματα δεν πάνε και τόσο καλά, ειδικά αν οι σχέσεις σου δοκιμάζονται από δυσκολίες, ή αν υπάρχουν οικονομικά προβλήματα, τότε ίσως η τάση σου για κατάθλιψη να είναι ακόμα μεγαλύτερη. Άλλες πιο συγκεκριμένες αιτίες της κατάθλιψης μπορεί να είναι:
Αγχωτικά γεγονότα
Μεγάλες αλλαγές στη ζωή σου, όπως μια μετακόμιση, ένα διαζύγιο ή μια απόλυση μπορούν να προκαλέσουν κατάθλιψη.
Χαμηλά εισοδήματα
Η ανεργία και τα χαμηλά εισοδήματα παίζουν σπουδαίο ρόλο στην προγεννητική κατάθλιψη. Αν πιέζεσαι να τα βγάλεις πέρα με λίγα χρήματα και ειδικά αν έχεις και άλλα παιδιά, τότε η εγκυμοσύνη θα αποτελεί στο μυαλό σου ακόμα ένα πρόβλημα.
Προβλήματα με την εγκυμοσύνη
Μια δύσκολη εγκυμοσύνη, όπως άσχημη πρωινή ναυτία, μπορεί να χτυπήσει το καμπανάκι του συναισθηματικού σου κόσμου. Αν επίσης δεν είχες προγραμματίσει να μείνεις έγκυος την περίοδο αυτή, το γεγονός μπορεί να σε επηρεάσει αρνητικά.
Επιπλοκές σε προηγούμενες εγκυμοσύνες ή τοκετούς
Η εμπειρία σου απο προηγούμενες εγκυμοσύνες και τοκετούς μπορεί να επηρεάσει το πως αισθάνεσαι τώρα. Παλαιότερες επιπλοκές ή μια τραυματική γέννα μπορεί να προκαλέσει άγχος και κατάθλιψη.
Υπογονιμότητα ή αποβολή
Αν δυσκολεύτηκες να μείνεις έγκυος ή αν είχες αποβολή, τότε είναι επόμενο να αγχώνεσαι για την ασφάλεια αυτής της εγκυμοσύνης.
Σωματική ή συναισθηματική κακομεταχείρηση
Δυστυχώς, μια εγκυμοσύνη μπορεί να ερεθίσει το ξεκίνημα ή την επιδείνωση της ενδοοικογενειακής βίας. Αν είσαι θύμα ενδοοικογενειακής βίας είναι πολύ πιθανό να βιώνεις την κατάθλιψη, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά την εγκυμοσύνη. Μίλησε στον γιατρό σου αν έχεις πέσει θύμα βίας. Είναι σίγουρα δύσκολο να φέρεις το θέμα στο τραπέζι, αλλά από τη στιγμή που θα ζητήσεις βοήθεια, θα λάβεις και την απαραίτητη στήριξη.
Προσωπικό ιστορικό κατάθλιψης
Αν έχεις βιώσει στο παρελθόν κατάθλιψη, άγχος ή άλλα προβλήματα ψυχικής υγείας, θα είσαι πιο επιρρεπής να πάθεις κατάθλιψη κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, αλλά και κατά το πρώτο έτος της γέννησης του παιδιού.
Κατά τις προγεννητικές συναντήσεις με τον γιατρό σου, θα ερωτηθείς πώς αισθάνεσαι τώρα και αν έχεις βιώσει κατάθλιψη κατά το παρελθόν. Προσπάθησε να είσαι ειλικρινής ακόμα και αν δεν είναι εύκολο.

Πώς θα αντιμετωπίσω την κατάθλιψη;

– Δεν υπάρχει λόγος να τα βάλεις με την κατάθλιψη μόνη σου. Συζήτησε με τον γιατρό σου κατά τις προγραμματισμένες σας συναντήσεις, για την πεσμένη σου διάθεση. Εξήγησε πως ένιωθες όλο το μήνα που πέρασε.
– Χαλάρωσε και απέφυγε να κάνεις όλες τις δουλειές που πρέπει να γίνουν πριν γεννηθεί το παιδί. Κάνε απόλυτη προτεραιότητα τον εαυτό σου. Διάβασε ένα βιβλίο, πάρε πρωινό στο κρεβάτι, συναντήσου με φίλους. Αν φροντίζεις για τον εαυτό σου, είναι σαν να φροντίζεις και για το μωρό σου.
– Φρόντισε να γυμνάζεσαι, ακόμα και αν δεν έχεις όρεξη. Δεν είναι απαραίτητο να ξεκινήσεις εντατική γυμναστική όταν είσαι έγκυος, όμως η άσκηση μπορεί να σου φτιάξει τη διάθεση. Δες εδώ όλα όσα θέλεις να ξέρεις για την άσκηση κατά την εγκυμοσύνη.
– Μοιράσου τα προβλήματά σου με τον σύντροφό σου, την οικογένεια και τους φίλους. Η υποστήριξή τους είναι σημαντική και αν δεν γνωρίζουν πως αισθάνεσαι, δεν θα μπορέσουν να σε βοηθήσουν.
– Αν προσπάθησες αρκετά να βρεις από την κακή διάθεση για 2 εβδομάδες χωρίς αποτέλεσμα, σκέψου το ενδεχόμενο να συμμετέχεις σε ομάδα θεραπείας. Εκεί θα λάβεις συμβουλές για να αντιμετωπίσεις την κατάθλιψη και να σπάσεις τον κύκλο των αρνητικών σκέψεων. Αν μοιράζεσαι τα συναισθήματά σου με ανθρώπους που περνούν τα ίδια, θα νιώσεις λιγότερο απομονωμένη.
– Αν ακόμα και η ομαδική θεραπεία δεν αποδώσει, απευθύνσου σε έναν θεραπευτή. Ο γιατρός που σε παρακολουθεί θα μπορέσει αν σου συστήσει κάποιον θεραπευτή κατάλληλο για την περίπτωσή σου. Το να μιλήσεις με έναν θεραπευτή δεν είναι σημάδι αδυναμίας. Αντίθετα αποδεικνύει ότι είσαι μια καλή μαμά η οποία θα κάνει όσα πρέπει για να διατηρήσει την ίδια και το μωρό ασφαλείς και υγιείς.

 

Originally posted 2014-08-06 15:38:27.