mommy
thilasmos
toketos
mycare - φροντίδα
athome
arkoudos
nanny - επιλέγοντας νταντάδες
ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ ΥΓΕΙΑ

Η ισορροπημένη διατροφή μπορεί να σας εξασφαλίσει και μια ισορροπημένη εγκυμοσύνη

3 years ago

author:

Mommy.gr

Η ισορροπημένη διατροφή μπορεί να σας εξασφαλίσει και μια ισορροπημένη εγκυμοσύνη

Γράφει η Κατερίνα Κιούση
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Η κατάσταση της εγκυμοσύνης είναι μια φάση στη ζωή της κάθε γυναίκας που πρέπει να δείξει ιδιαίτερη προσοχή στο βάρος της και την ποιότητα της διατροφής της ώστε να επιτύχει μια ομαλή έκβαση της γέννας αλλά και για να μπορέσει να γεννήσει ένα υγιές μωρό χωρίς προβλήματα και επιπλοκές.

Διάφοροι παράγοντες όπως η θρεπτική κατάσταση της μητέρας μόλις πριν από τη έναρξη της εγκυμοσύνης, μπορούν να καθορίσουν την έκβασή της και την υγεία του μωρού που θα φέρει στον κόσμο. Κάποιοι διατροφικοί παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν το βάρος με το οποίο τελικά θα γεννηθεί το μωρό, τον κίνδυνο για ανάπτυξη ασθενειών όπως αυτών του Κεντρικού Νευρικού Σωλήνα στο μωρό κ.τ.λ.

Η ισορροπημένη Διατροφή της εγκύου είναι σημαντική για την ανάπτυξη του πλακούντα μέσω του οποίου θα τραφεί το έμβρυο και θα απορροφήσει όλα τα θρεπτικά συστατικά που απαιτούνται για την ομαλή ανάπτυξή του.
Μέσα από μια ισορροπημένη και κατάλληλα σχεδιασμένη διατροφή η γυναίκα μπορεί να περιορίσει και να προλάβει επιπλοκές και δυσάρεστα συμπτώματα, που έχουν άμεση σχέση με ειδικές καταστάσεις που μπορεί να συνοδεύσουν την κύηση.

Συνολικά η ισορροπημένη διατροφή είναι απαραίτητη για να καλύψει τις συνήθεις απαιτήσεις της μητέρας, καθώς επίσης και τις ανάγκες ανάπτυξης του εμβρύου, και να επιτρέψει στη μητέρα να δημιουργήσει αποθέματα θρεπτικών ουσιών που απαιτούνται για την εμβρυϊκή ανάπτυξη και το θηλασμό.

shutterstock_509912845

Η ισορροποημένη και υγιεινή διατροφή δεν σημαίνει μόνο αύξηση ή μείωση των ποσοτήτων τροφής που προσλαμβάνεται, αλλά κυρίως σημαίνει βελτίωση της ποιότητάς της ώστε να εξασφαλίζονται τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά στον οργανισμό της εγκύου σε σωστές ποσότητες, τα οποία με τη σειρά τους εξασφαλίζουν ένα υγιές περιβάλλον για την ανάπτυξη του εμβρύου.
Η μη ισορροπημένη διατροφή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί επιπλέον να συνδεθεί με ενδεχόμενη ανικανότητα θηλασμού, αδυναμία του ανοσοποιητικού συστήματος του νεογέννητου, εμφάνιση διανοητικών διαταραχών κ.ά.

Η συμβουλευτική για την υγιεινή διατροφή που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι γυναίκες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, μπορεί να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό τις ίδιες αλλά και τα αναπτυσσόμενα μωρά τους να παραμείνουν υγιείς.

Γενικότερα, στη διατροφική καθημερινότητα της εγκύου προτείνεται να υπάρχει διατροφική ποικιλία ώστε να εξασφαλίσει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.
Σημαντικό είναι ένα καλό πρωινό γεύμα πλούσιο σε υδατάνθρακες, που ανακουφίζει από την πρωινή ναυτία που συνήθως παρατηρείται κυρίως τους πρώτους 3-4 μήνες της εγκυμοσύνης λόγω των μεγάλων ορμονολογικών διαταραχών στον οργανισμό της γυναίκας.
Στη συνέχεια προτείνονται μικρα γεύματα κάθε 2-3 ώρες και καλή ενυδάτωση.

Από έρευνες φάνηκε ότι έγκυες που παρέλειπαν συστηματικά το πρωινό, δεν κατανάλωναν τον συνιστώμενο αριθμό των 5 ημερήσιων γευμάτων, δεν είχαν επαρκή ποσότητα γαλακτοκομικών, φρούτων και λαχανικών στη διατροφή τους, έτειναν να είναι υπέρβαρες ήδη από το 1ο τρίμηνο της εγκυμοσύνης τους, διατρέχοντας τον κίνδυνο προχορώντας, να αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήμα όπως παχυσαρκία, διαβήτη κύησης, υπέρταση και προεκλαμψία.

shutterstock_488831128

Η αύξηση του βάρους της εγκύου είναι απαραίτητη λόγω μιας σειράς μεταβολών που συμβαίνουν στον οργανισμό της από την αρχή κι όλας της εγκυμοσύνης:

Τα τοιχώματα της μήτρας γίνονται παχύτερα και πιο ανθεκτικά προκειμένου να εξασφαλισθεί το κατάλληλο περιβάλλον για την ανάπτυξη του εμβρύου
Δημιουργείται ένας νέος ιστός, ο πλακούντας, ο οποίος μεταφέρει το οξυγόνο και τα θρεπτικά συστατικά από το αίμα της μητέρας στο μωρό
Παράγεται αμνιακό υγρό
Οι μαστοί διογκώνονται και αρχίζουν να προετοιμάζονται για την παραγωγή γάλακτος
Αποθηκεύεται μεγάλη ποσότητα λίπους
Το κυκλοφορικό σύστημα υφίσταται μεταβολές προκειμένου να εξασφαλισθεί η μεταφορά ικανής ποσότητας οξυγόνου και θρεπτικών συστατικών από τη μητέρα προς το έμβρυο

Το Βάρος με το οποίο ξεκινά μια γυναίκα την εγκυμοσύνη της καθορίζει και την συνολική προτεινόμενη αύξηση βάρους.

Οι διεθνείς Οργανισμοί Υγείας συστήνουν:
Εάν η έγκυος έχει βάρος εντός φυσιολογικών ορίων κατά την έναρξη της εγκυμοσύνης (ΔΜΣ 18,5 έως 24,9), τότε συστήνεται η προσθήκη 11,5-16 κιλών, με αύξηση 1,6 κιλά το 1ο τρίμηνο, και στη συνέχεια αύξηση κατά 440gr για κάθε επόμενη εβδομάδα ως την γέννα.
Εάν η έγκυος έχει χαμηλό βάρος κατά την έναρξη της εγκυμοσύνης (ΔΜΣ κάτω από 18) χρειάζεται να πάρει 12,5-18 κιλά.
Εάν είναι υπέρβαρη κατά την έναρξη της εγκυμοσύνης (ΔΜΣ μεταξύ 25 και 29,9) τότε συστήνεται αύξηση βάρους 7-11,5 κιλών.
Εάν είναι παχύσαρκη (ΔΜΣ πάνω από 30), τότε δεν θα πρέπει να ξεπεράσει τα 5-9 κιλά.
Σε περίπτωση δίδυμης εγκυμοσύνης, συστήνεται αύξηση βάρους από 16 έως 20,5 κιλά.

Οι γυναίκες που ξεκινούν την εγκυμοσύνη τους ως υπέρβαρες ή παχύσαρκες πρέπει να προσέξουν πολύ περισσότερο πόσο βάρος θα παίρνουν σε κάθε τρίμηνο της εγκυμοσύνης ώστε να επιτύχουν μια υγιή έκβαση χωρίς επιπλοκές για τις ίδιες αλλά και το μωρό τους.

Κατερίνα Κιούση
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc
www.dietnow.gr
www.facebook.com/DietNowCenter/?fref=ts