mommy
thilasmos
toketos
mycare - φροντίδα
athome
arkoudos
nanny - επιλέγοντας νταντάδες
ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΥΓΕΙΑ

Η δυσπεψία και οι καούρες στην εγκυμοσύνη

November 21, 2016

author:

Mommy.gr

Η δυσπεψία και οι καούρες στην εγκυμοσύνη

Γράφει η Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Βασιλική Γρηγορίου

Η εγκυμοσύνη είναι μια από τις σημαντικότερες εμπειρίες που μπορεί να ζήσει μια γυναίκα. Πέρα από τα ευχάριστα γεγονότα που βιώνει η γυναίκα κατά τη διάρκεια της κύησης, πολλές φόρες προκύπτουν και δυσάρεστα. Οι 8 από τις 10 γυναίκες εμφανίζουν δυσπεψία και καούρες, που συνήθως παρουσιάζονται ύστερα από την κατανάλωση φαγητού.

Οι καούρες είναι το αίσθημα καψίματος, το οποίο ξεκινά από το στομάχι ή από τα χαμηλά στο θώρακα με κατεύθυνση προς το λαιμό, συνοδευόμενο από ξινίλα και ερυγή. Η δυσπεψία (δυσαπορρόφηση τροφής) και οι καούρες προκαλούνται από τη έκκριση οξέων του στομάχου που έρχονται σε επαφή με το βλεννογόνο του πεπτικού συστήματος. Τα οξέα του στομάχου διασπούν το βλεννογόνο γεγονός που προκαλεί ερεθισμό.

Αιτίες δυσπεψίας

shutterstock_261991445

Κατά την εγκυμοσύνη ο οργανισμός παράγει περισσότερη προγεστερόνη, είναι ορμόνη που χαλαρώνει τους μύες, επιτρέποντας την ανάπτυξη του εμβρύου. Η διαδικασία επηρεάζει και τον κατώτερο οισοφαγικό σφιγκτήρα, χαλαρώνοντας τον και επιτρέποντας σε μια μικρή ποσότητα στομαχικών οξέων να ανεβαίνουν προς τον οισοφάγο. Τέλος, η πίεση που ασκείται στο στομάχι, οφειλόμενη από την ανάπτυξη της μήτρας προκαλεί τα φαινόμενα δυσπεψίας και καούρα.

Γενικές συστάσεις

Όταν κοιμάστε, χρησιμοποιείστε ένα ζευγάρι μαξιλαριών για το κεφάλι σας και τους ώμους σας. Η ελαφριά κλίση αποτρέπει την ανοδική κίνηση των οξέων του στόμαχου προς τον οισοφάγο.
Να καταναλώνετε μικρά και τακτικά γεύματα, με αυτό τον τρόπο αποφεύγετε να επιβαρύνετε τις διαδικασίες της πέψης.
Να κοιμάστε τουλάχιστον 2-3 ώρες μετά το γεύμα, που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί τα πρώτα στάδια της πέψης.

Τροφές που πρέπει να αποφύγετε

Υπάρχουν τροφές που επιβαρύνουν την πέψη και συντελούν στην αύξηση όξινων πεπτικών υγρών. Αποφεύγοντας τις τροφές αυτές υποχωρούν και τα συμπτώματα. Αποφύγετε την κατανάλωση των πικάντικων, λιπαρών ή πολύ πλούσιων θερμιδικά γευμάτων. Μετριάστε η αποφύγετε τελείως την κατανάλωση της καφεΐνης. Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ. Διακόψτε την κατανάλωση φυσικών χυμών από όξινα φρούτα, όπως εσπεριδοειδή.

Τροφές που ανακουφίζουν την δυσπεψία

shutterstock_243530956

Η κατανάλωση γάλακτος και γαλακτοκομικών ανακουφίζει από τα συμπτώματα, λόγω της αλκαλικότητας του εξουδετερώνει το όξινο περιβάλλον του στομάχου. Τα δημητριακά και τα ζυμαρικά ολικής αλέσεως, το καστανό ρύζι, τα φρούτα και τα λαχανικά εξασφαλίζουν την κατάλληλη πρόσληψη φυτικών ινών. Οι φυτικές ίνες δεσμεύουν τα χολικά οξέα και αυξάνουν το χρόνο μεταφοράς τον τροφών στο έντερο και μειώνουν το όξινο ph του στομάχου. Λιπαρά ψάρια όπως οι σαρδέλες και ο σολομός, ο λιναρόσπορος, τα καρύδια, φυτικά έλαια όπως το καλαμποκέλαιο είναι πλούσιες πηγές σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα. Τα πολυακόρεστα λιπαρά αυξάνουν τις προσταγλανδίνες που προστατεύουν το βλεννογόνο του στομάχου.

Η δυσπεψία και οι καούρες είναι ένα πολύ δυσάρεστο σύμπτωμα από το οποίο υποφέρουν οι περισσότερες εγκυμονούσες. Οι παραπάνω συστάσεις θα συμβάλλουν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων, αλλά σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να συμβουλεύεστε το γιατρό σας και να ακολουθείτε τις οδηγίες του.

Βασιλική Γρηγορίου, MSc
Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc
Web: www.nutricenter.gr
Email: diet@nutricenter.gr