Παιδικός ύπνος: τι κάνουμε όταν το παιδί δεν κοιμάται αρκετά;

Παιδικός ύπνος: τι κάνουμε όταν το παιδί δεν κοιμάται αρκετά;

Το πρόβλημα του ύπνου δεν είναι απαραίτητα κάτι που αντιμετωπίζουν οι γονείς κατά τη βρεφική ηλικία του παιδιού τους μόνο. Τα προβλήματα που σχετίζονται με τον ύπνο μπορούν να ακολουθήσουν το παιδί και ενώ αυτό μεγαλώνει. Ακόμη χειρότερα όταν πια πηγαίνει σχολείο και έχει δραστηριότητες που απαιτούν όλη την ενέργεια και την προσοχή του. Ξεκουράζεται αρκετά ένα παιδί που δεν κοιμάται όσο πρέπει; Αποδίδει σωστά; Πόσο κακό είναι αυτό για την υγεία του;

Η έλλειψη του ύπνου μπορεί να προκαλέσει σύγχυση σε ένα παιδί. Η αιτία για την απόσπαση της προσοχής και την έλλειψη συγκέντρωσης σε πολλά παιδιά που δεν είναι διαγνωσμένα με σχετική διαταραχή, μπορεί να είναι η έλλειψη ύπνου. Ομοίως οι μαθησιακές δυσκολίες, η έλλειψη ενδιαφέροντος για το σχολείο ή για εξωσχολικές δραστηριότητες. Αυτονόητα, ένα παιδί που δεν κοιμάται όσο πρέπει, είναι ένα κουρασμένο παιδί που δεν μπορεί να αποδώσει. Και φυσικά, η έλλειψη του ύπνου αποδυναμώνει τον οργανισμό, με αποτέλεσμα αυτός να μην μπορεί να ανταπεξέλθει σε ασθένειες ή να αντιμετωπίσει λοιμώξεις.

Για ποιους λόγους ένα παιδί δεν κοιμάται

-Δεν έχουν όλα τα παιδιά τις ίδιες ανάγκες για ύπνο

Ας ξεκαθαρίσουμε ότι δεν έχουν όλα τα παιδιά την ίδια ανάγκη για ύπνο. Κάποιο παιδί μπορεί να είναι εντάξει με 9 ώρες ύπνο ενώ ένα άλλο μπορεί να χρειάζεται 10 ή και 11 ώρες. Σίγουρα θα πρέπει να κοιμούνται 8 ώρες (βραδινός ύπνος). Το πόσο περισσότερο ύπνο χρειάζεται ένα παιδί, εξαρτάται από τις δραστηριότητες που έχει μέσα στη μέρα. Τα βρέφη κοιμούνται πολύ. Μεγαλώνοντας όμως όταν είναι νήπια και αργότερα παιδιά του σχολείου, οι ανάγκες αλλάζουν, τα ενδιαφέροντα αλλάζουν και μαζί και ο ύπνος τους.

-Μήπως κάτι το ξεσηκώνει;

Τα παιδιά θέλουν να ακολουθούν τους μεγάλους. Κάπως έτσι, αν στέλνετε το παιδί σας για ύπνο ενώ εσείς κάθεστε στο σαλόνι ή στη βεράντα και συζητάτε, βλέπετε ταινία ή ό,τι άλλο, το παιδί ξεσηκώνεται και δεν μπορεί να ηρεμήσει για να κοιμηθεί. Σε περιόδους με σχολείο και όχι διακοπών, καλό είναι η οικογένεια να πηγαίνει για ύπνο μαζί ή όταν αποκοιμούνται τα παιδιά να υπάρχει απόλυτη ησυχία και όχι συζητήσεις, μουσική ή τηλεόραση.

-Είναι σε υπερένταση

Είναι αδύνατον να βάλουμε για ύπνο ένα παιδί που έχει μόλις τελειώσει τις σχολικές του εργασίες ή έχει μόλις γυρίσει από την προπόνηση. Θα πρέπει να περάσει αρκετή ώρα, ώστε το παιδί να ρίξει τους ρυθμούς του και να μπει σε διαδικασία χαλάρωσης. Καλύτερα, λοιπόν, να συγκεντρώνεται το μεσημέρι και το απόγευμα ώστε να τελειώνει με τις «υποχρεώσεις» του, ώστε στη συνέχεια να έχει τον χρόνο να καθίσει στο τραπέζι για δείπνο, να φάει ήρεμα, να χαζέψει και να χαλαρώσει για να πάει για ύπνο.

-Κοιμάται πολύ το μεσημέρι

Ο μεσημεριανός ύπνος είναι και επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι είναι απαραίτητος και μόνο καλό κάνει και στα παιδιά και στους μεγάλους. Όχι περισσότερο από μισή με μία ώρα όμως. Αν υπερβούμε την μία ώρα, τότε το παιδί είναι ξεκούραστο και δεν χρειάζεται άλλο ύπνο κάποια λογική ώρα το βράδυ.

Λύσεις…

-Η ρουτίνα

Τα παιδιά πρέπει από πολύ νωρίς να ακολουθούν μια συγκεκριμένη ρουτίνα που είναι προσαρμοσμένη και συμβαδίζει με τις ανάγκες της ηλικίας τους. Ένα βρέφος πρέπει να κοιμάται συγκεκριμένες ώρες και να έχει το πρόγραμμά του. Ομοίως ένα νήπιο ή ένα μεγαλύτερο παιδί. Το πρόγραμμα και η ρουτίνα αλλάζουν ανάλογα με την ηλικία, τις υποχρεώσεις και τις ανάγκες του παιδιού. Πρέπει όμως να υπάρχουν και να ακολουθούνται.

-Τα βράδια χαλαρώνουμε

Όπως αναφέραμε και νωρίτερα, καλό είναι να σπρώχνουμε τις δραστηριότητες των παιδιών προς το απόγευμα ώστε τα βράδια να είναι για χαλάρωση και ηρεμία. Ούτε εσείς θα πηγαίνατε γυμναστήριο το βράδυ, αφού αυτό θα σας κρατούσε ξύπνιους όλη τη νύχτα. Ένα ζεστό μπάνιο, χαλαρωτική μουσική ή μια τρυφερή ταινία και κάποια παραμύθια με πολλά πολλά χάδια στα μαλλιά, είναι το μυστικό της επιτυχίας.

-Προσοχή στις τροφές

Η σοκολάτα, το κακάο και όλα αυτά τα πολύ αγαπημένα των παιδιών, περιέχουν καφεΐνη. Η σωστή ώρα, λοιπόν, για ένα κομμάτι σοκολάτα δεν είναι το βράδυ.

-Το δωμάτιο ας μην ξεσηκώνει!

Δεν είναι ανάγκη να έχετε τηλεόραση στο παιδικό δωμάτιο. Απαλά χρώματα στους τοίχους και τις κουρτίνες, απαλό φωτισμό και όχι πράγματα που μπορεί να ξεσηκώνουν το παιδί και να το κάνουν να μην μπορεί ή να μην θέλει να κοιμηθεί.

Share This