Οι χώρες που σέβονται τους εκπαιδευτικούς έχουν καλύτερα αποτελέσματα στους μαθητές

Οι χώρες που σέβονται τους εκπαιδευτικούς έχουν καλύτερα αποτελέσματα στους μαθητές

Το όνειρο κάθε γονιού είναι να δει το παιδί του ευτυχισμένο και πετυχημένο. Όσον αφορά το δεύτερο, σε αντίθεση με το πρώτο, είναι κάτι που για να επιτευχθεί πρέπει να συμβάλλουν πολλές πλευρές, με κυριότερη να ε ίσως την εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα, οι δάσκαλοι και οι καθηγητές οι οποίοι για χρόνια είναι υπεύθυνοι για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα των παιδιών, διαδραματίζουν σοβαρό ρόλο σε αυτό.

Σε όλον τον κόσμο, περήφανοι γονείς αφήνουν καθημερινά τα παιδιά τους στο σχολείο σκεπτόμενοι την εξέλιξή τους. Εμπιστεύονται, στον εκάστοτε εκπαιδευτικό, να αναθρέψει το παιδί τους και να του φανερώσει έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες. Δεν τίθεται αμφιβολία πως μιλάμε για μία τεράστια ευθύνη. Μήπως όμως η πραγματοποίηση αυτής εξαρτάται κάθε φορά από την κοινωνική θέση και τον μισθό του εκπαιδευτικού;

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών (5 Οκτωβρίου), παρακάτω παρουσιάζονται οι τρόποι που αντιμετωπίζει η κοινωνία δασκάλους και καθηγητές.

Κοινωνική θέση εκπαιδευτικών

Έρευνα που διεξήχθη το 2013, η οποία επικεντρώθηκε στην κοινωνική θέση ενός εκπαιδευτικού, αποκάλυψε πως στο μέρος όπου αντιμετωπίζονται με τον μεγαλύτερο σεβασμό είναι η Ασία. Αντιθέτως, ο δυτικός κόσμος είναι αυτός που τους αντιμετωπίζει με λιγότερο σεβασμό.
Στη μελέτη συμπεριλήφθηκαν κατά μέσο όρο 21 χώρες και το αποτέλεσμά της αποκάλυψε πως οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται στην 7η θέση με τα 14 πιο αξιοσέβαστα επαγγέλματα. Η Κίνα μάλιστα, είναι η μόνη χώρα που οι εκπαιδευτικοί θεωρούνται ίσοι με τους γιατρούς.

Ο καθηγητής Peter Dolton ο οποίος ήταν υπεύθυνος της έρευνας, ανάφερε πως ο βαθμός σεβασμού προς τους εκπαιδευτές εξαρτάται από την ιστορία, τις αρχές και τα ήθη του κάθε τόπου και παράθεσε το εξής παράδειγμα: Στη Νέα Υόρκη η οποία εστιάζει στο κέρδος, η θέση των εκπαιδευτικών προσαρμόζεται αναλόγως με τον μισθό που λαμβάνει. Αντιθέτως, στην Κίνα όπου βασική αρχή είναι ο σεβασμός, στους καθηγητές έχει δοθεί αρκετά υψηλή κοινωνική θέση χωρίς να έχει καμία σημασία το εισόδημά τους.
Στις χώρες που έχουν πολύ υψηλά το επάγγελμα αυτό, έχει παρατηρηθεί και μία μεγαλύτερη ενθάρρυνση των γονέων προς τα παιδιά να το ακολουθήσουν. Αυτό συμβαίνει στην Κίνα, στη Β. Κορέα, στην Τουρκία και στην Αίγυπτο ενώ στο Ισραήλ, τη Βραζιλία, την Πορτογαλία και την Ιαπωνία η θετική ενθάρρυνση, σχεδόν απουσιάζει.

Η άριστη εκπαίδευση εξαρτάται από την εκπαίδευση των καθηγητών

Η Φινλανδία και η Σιγκαπούρη φημίζονται για την ιδιαίτερη προσέγγισή τους στη διδασκαλία και έχουν καταφέρει να αναδείξουν τους πιο επιτυχημένους μαθητές παγκοσμίως.
«Εάν μελετήσετε τη Βόρεια Κορέα, τη Σιγκαπούρη και τη Φινλανδία θα ανακαλύψετε πως το επάγγελμα της διδασκαλίας βρίσκεται σε μία πολύ υψηλή κοινωνική θέση, οι εκπαιδευτικοί έχουν άψογη αντιμετώπιση, πληρώνονται καλά και έχουν περάσει από μία σημαντική διαδικασία εξέλιξης του επαγγέλματός τους» δήλωσε ο Vikas Pota, γενικός διευθυντής του Varkey Foundation (ΜΚΟ που έχει θεσπιστεί με σκοπό τη βελτίωση του επιπέδου εκπαίδευσης των μειονεκτούντων παιδιών σε ολόκληρο τον κόσμο). Επιπλέον τόνισε πως η κυβέρνηση ευθύνεται κατά 99% για αυτό το εντυπωσιακό επίτευγμα.

«Χρειάζεστε εκπαιδευτικούς που νοιάζονται πραγματικά. Η πολιτεία πρέπει να διαδραματίσει έναν ρόλο».

Στο Πρόγραμμα Διεθνούς Αξιολόγησης Μαθητών (PISA), το οποίο είναι μια παγκόσμια μελέτη από τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης σε κράτη μέλη και σε τρίτες χώρες και συμμετέχουν μαθητές στην ηλικία των 15 ετών με σκοπό να παρατηρηθούν οι επιδόσεις τους στα μαθηματικά, στη φυσική και στην ανάγνωση, κορυφαία χώρα είναι η Σιγκαπούρη.

Τα πιο πρόσφατα στοιχεία του PISA έδειξαν πως το εκπαιδευτικό σύστημα της Ασίας βρίσκεται στην κορυφή καθώς η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ, η Μακάο, η Ταϊβάν, η Ιαπωνία, η Κίνα και η Βόρεια Κορέα κατέκτησαν τις πρώτες επτά θέσεις στα μαθηματικά τεστ. Ο Καναδάς ήρθε δέκατος στα μαθηματικά, τρίτος στην ανάγνωση και έβδομος στη φυσική, γεγονός που τον κατέστησε τη μόνη μη Ασιατική χώρα με τόσο υψηλά ποσοστά. Όσον αφορά την Ευρώπη, την κορυφαία θέση κατέκτησε η Φινλανδία.

Όλες αυτές οι χώρες μπορεί να έχουν εντελώς διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα, αλλά όλες τους έχουν εξαιρετικούς εκπαιδευτικούς σε αυτά.

«Αυτό που προσφέρει η Φινλανδία και η Σιγκαπούρη στους εκπαιδευτικούς είναι μία εκπληκτική καριέρα καθώς τους δίνεται η δυνατότητα να κάνουν μια πρακτική όπως αυτοί θέλουν, με αποτέλεσμα μία ικανοποιητική και ποιοτική καριέρα» αναφέρει ο διευθυντής του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, Andreas Schleicher.

Έπειτα ξεχωρίζουν χώρες όπως ο Καναδάς και η Σιγκαπούρη. Ο Καναδάς βρίσκεται σε υψηλές θέσεις στο πρόγραμμα PISA και δίνει μία τεράστια έμφαση στην ποιότητα της διδασκαλίας, ενώ στη Σιγκαπούρη όλοι οι καθηγητές εκπαιδεύονται στο National Institute of Education και έπειτα επιλέγονται μόνο οι κορυφαίοι αυτών.
Το εντυπωσιακότερο και σημαντικότερο στη Σιγκαπούρη βέβαια, είναι το γεγονός πως οι καθηγητές έχουν πάνω από 100 ώρες το χρόνο για να εξελίξουν το επάγγελμά τους. «Έχουν επενδυθεί πολλά στην εκπαίδευση όσων θέλουν να γίνουν εκπαιδευτικοί» δηλώνει ο Schleicher.
Στη Φινλανδία το να σπουδάζεις για εκπαιδευτικός θεωρείται τιμή. Οι φινλανδικές σχολές είναι αρκετά επιλεκτικές, καθώς δέχονται μόνο έναν στους δέκα μαθητές που κάνουν αίτηση. Επιπλέον, η Φινλανδία είναι από τις πολύ λίγες χώρες που οι εκπαιδευτικοί της έχουν πάρει master.
Σύμφωνα με τον Schleicher, το κοινό ανάμεσα σε όλα αυτά τα μέρη είναι πως «η κοινωνική θέση του εκπαιδευτικού δεν ορίζεται σύμφωνα με τον μισθό που λαμβάνει αλλά με το πόσο “διανοητικά ελκυστικός” είναι».

Ποιες χώρες προσφέρουν τον υψηλότερο μισθό

Όσον αφορά στο μηνιαίο μισθό ενός εκπαιδευτικού, η Ευρώπη είναι αυτή που προσφέρει τον υψηλότερο. Στο Λουξεμβούργο για παράδειγμα, δάσκαλοι και καθηγητές που βρίσκονται ακόμη στην αρχή της καριέρας τους, λαμβάνουν υπέρογκα ποσά. Ακολουθούν η Ελβετία και η Γερμανία.

Η οικονομική κρίση είχε άμεσο αντίκτυπο στους μισθούς των εκπαιδευτικών, οι οποίοι είτε πάγωσαν είτε μειώθηκαν. Πιο συγκεκριμένα, στα έτη 2005-2015, οι αμοιβές μειώθηκαν κατά πολύ. «Η μείωση έφτασε το 10% σε Αγγλία και Πορτογαλία και ξεπέρασε το 28% στην Ελλάδα».
Οι μισθοί δεν συσχετίζονται με το αποτέλεσμα, αλλά η κατάσταση και η διάθεση των εκπαιδευτικών συσχετίζεται με τα αποτελέσματα, λέει ο Schleicher. «Εάν θέλετε να κάνετε τη δουλειά ελκυστική, πρέπει να τους προσφέρετε μια ιδανική βάση».

Ενίσχυση του επαγγέλματος

Το 2013 δημιουργήθηκε το βραβείο “Global Teacher Prize” από το Varkey Foundation.
Κάθε χρόνο υπάρχουν 20.000 υποψήφιοι, από τους οποίους βγαίνει μόνο ένας νικητής που λαμβάνει και το ποσό του 1 εκατομμυρίου ευρώ. Το βραβείο κέρδισε μεγάλη προσοχή από τον Τύπο, βοήθησε να ανέβουν κοινωνική θέση οι εκπαιδευτικοί και συνέβαλε στη δημιουργία ενός δικτύου από καθηγητές όλου του κόσμου οι οποίοι μπορούν να συνεργαστούν και να βοηθά ο ένας τον άλλο.

Πηγή 

Share