Βοηθήστε το παιδί να αντιμετωπίσει το άγχος του

Βοηθήστε το παιδί να αντιμετωπίσει το άγχος του

Το άγχος είναι δυστυχώς μέρος της ζωής μας. Ο περιορισμένος χρόνος, η πιεστική καθημερινότητα, η οικονομική κρίση αλλά και οι αυξανόμενες ανάγκες και απαιτήσεις των παιδιών όταν η οικογένεια μεγαλώνει, μας πιέζουν και μας αγχώνουν. Για τα “μεγάλα” παιδιά, υπάρχουν τρόποι διαχείρισης και μείωσης του άγχους , τι γίνεται όμως τα μικρά παιδιά;

Τα παιδιά βιώνουν κι αυτά άγχος όσο μεγαλώνουν και οφείλουμε να τα βοηθήσουμε και να τα “εκπαιδεύσουμε” για να μπορούν να βοηθήσουν τον εαυτό τους.

Αρχικά, τα παιδιά βιώνουν σωματικό στρες, εξαιτίας της ραγδαίας ανάπτυξης του σώματός τους και των δεξιοτήτων τους.  Βιώνουν, επίσης, έντονο συναισθηματικό στρες όταν καλούνται να αντιμετωπίσουν νέες εμπειρίες και διαφορετικές καταστάσεις. Όσο μεγαλώνουν, “μεγαλώνει” και η προσωπικότητάς τους,  διαμορφώνουν τις πρώτες τους ηθικές έννοιες και την κοινωνικότητά τους. Οι φίλοι, το σχολείο και οι εξωσχολικές δραστηριότητες μπορούν να γίνουν “βάσανο” στο μυαλουδάκι τους και η καθημερινότητά τους από χαρά, να μεταμορφωθεί σε λύπη.

Ας δούμε τρόπους αντιμετώπισης και διαχείρισης του άγχους των παιδιών: 

 

Γίνετε “ήρεμο” πρότυπο

Βεβαιωθείτε ότι μπορείτε να διαχειριστείτε τα συναισθήματά σας και ότι μπορείτε να αντιμετωπίσετε το δικό σας άγχος. Όταν τα σχέδια σας αλλάζουν, που είναι πολύ πιθανόν να σας συμβεί μέσα στην ημέρα πείτε Δεν είχα σκοπό να κάνω αυτή τη δουλειά σήμερα, αλλά αφού πρέπει να γίνει, θα αλλάξω το πρόγραμμά μου. Προσπαθήστε να μη θυμώσετε και σε καμία περίπτωση μη βάλετε τις φωνές. Μην αφήσετε το στρες να σας καταβάλει και να σας μεταμορφώσει. Εάν χρειάζεστε χρόνο για να το επεξεργαστείτε, πάρτε το χρόνο σας, εξηγώντας στα παιδιά το λόγο που χρειάζεστε χρόνο. Είναι σημαντικό να εκφράσετε ήρεμα αυτό που νιώθετε και να μην το καταπιέσετε, γιατί έτσι “εκπαιδεύετε” και τα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματά τους.

Διάβασε επίσης
  Το πιο συνηθισμένο λάθος όταν δίνουμε φάρμακο στα παιδιά

 

Ενθαρρύνετε το παιδί να εκτονωθεί με άσκηση και γυμναστική 

Το στρες γίνεται εντονότερο, όταν αφήνουμε το μυαλό μας να το υπεραναλύει. Η άσκηση,  όχι μόνο βοηθάει το σώμα μας και μειώνει τις επιπτώσεις της καθιστικής εργασίας  αλλά “αδειάζει” και το μυαλό μας από τις έννοιες και μας δίνει χρόνο να σκεφτούμε πιο ήρεμα αυτό που μας συμβαίνει. Ενθαρρύνετε το παιδί να ακολουθήσει μια αθλητική δραστηριότητα ή περπατήστε μαζί του μέχρι το πάρκο και αφήστε το να παίξει στην παιδική χαρά. Εναλλακτικά, βάλτε μουσική και χορέψτε οικογενειακώς! Τα παιδιά θα το λατρέψουν.

 

Προετοιμάστε το παιδί και το “έδαφος”

Το στρες είναι κομμάτι της καθημερινότητας και δυστυχώς δε μπορούμε να το αποφύγουμε. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να προετοιμάζετε το παιδί για πιθανές στρεσογόνες και δύσκολες καταστάσεις και να του εξηγείτε πώς θα μπορούσε να τις διαχειριστεί. Για παράδειγμα, εάν πρόκειται να φιλοξενήσετε κόσμο στο σπίτι και γνωρίζετε ότι το παιδί μπορεί να νιώσει άβολα, ενημερώστε το εκ των προτέρων.  Δημιουργήστε ένα χώρο που θα είναι αποκλειστικά δικός του και θα μπορεί να βρει καταφύγιο για να ηρεμήσει εάν χρειαστεί. Με άλλα λόγια, προνοήστε!

 

Κάντε το παιδί να θέλει να σας μιλήσει

Συχνά η αιτία του άγχους είναι η καταπίεση των συναισθημάτων μας αλλά και ο φόβος μας να τα εκφράσουμε. Δώστε στα παιδιά την ευκαιρία να σας μιλήσουν και να εξωτερικεύσουν όλα όσα νιώθουν. Ορισμένες φορές το μυαλό τους γιγαντώνει ένα πρόβλημα λόγω άγνοιας και ανασφάλειας. Εξηγήστε στα παιδιά πώς όλα αντιμετωπίζονται κι εσείς είστε στήριγμα και ένα διαθέσιμο χέρι βοήθειας. Τα παιδιά πρέπει να σας νιώθουν δίπλα τους κι όχι απέναντι τους. Χρειάζονται την αγκαλιά σας σε κάθε τους βήμα .

Share